ارزش مدل‌های اطلاعات ساختمان

ارزش مدل‌های اطلاعات ساختمان


نوشتار زیر نظرات پل سلتسکی (Paul Seletsky) مشاور ارشد شرکت میکرودسک و محقق راهکارهای طراحی دیجیتال، ساکن نیویورک را در مورد فناوری بیم (BIM) بررسی می‌کند. او یکی از مروجان فناوری بیم به شمار می‌رود و اعتقاد دارد این فناوری صنعت ساخت‌وساز را در جهان بیش از پیش متحول خواهد کرد.

شرکت معماری SOM یکی از شرکت‌های معتبری است که دو ویژگی خاص مربوط به خود را داراست. نخست آنکه این شرکت در سال ۱۹۸۰ میلادی نر‌م‌افزار تخصصی خود موسوم به AES را به کار گرفت. گرچه بعدها این شرکت به نرم‌افزار اتودسک روی آورد اما نرم افزار پارامتری ابتدایی که خود آن را طراحی کرده بود، همچنان جزئی از تاریخچه شرکت بشمار می‌آید. دومین ویژگی برجسته این شرکت استفاده شرکت SOM از مدلسازی اطلاعات ساختمان برای ایجاد مستندات معماری و طرح و محاسبه ساختمانی مرکز تجارت جهانی معروف به برج آزادی بود که در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد.
در این پروژه بزرگ بخاطر پیچیدگی‌های زیرزمینی ساختمان – سازه، تونل‌های مترو و خدمات شهری (نظیر تسهیلات آب و برق وگاز و تلفن)- استفاده از نرم افزار Revit برای هماهنگی کل سیستم‌ها از زیرزمین گرفته تا ارتباطات و مخابرات این برج مرتفع ۵۴۰ متری صورت پذیرفت. همچنین شرکت معماری SOM و شرکت نرم‏افزاری Autodesk توافق کردند که شرکت نرم افزاری Autodesk استفاده این شرکت از نرم افزار Revit و توسعه آن را در این پروژه پشتیبانی نماید.

فرهنگ فناوری بیم (BIM)

فناوری بیم در ۸۵ درصد از برج تجارت جهانی بکار گرفته شده است و در واقع بکارگیری این فناوری و مدلسازی یکپارچه اطلاعات نحوه کار شرکت را تغییر داده است. به همین خاطر است که پل سلتسکی معتقد است که پذیرش این فناوری نیازمند تغییر فرهنگ در شرکت‌های ساخت‌وسازی است.
«بکارگیری یک روش نوین فکری برای طراحی ساختمان مبتنی بر عملکرد و کارآیی است و نه فقط شکل و فرم ساختمان. برای این کار به گستره مختلفی از متخصصان نیاز است. کسانی که بتواند در هر پروژه‌ای هم مطالبات فنی و هم طراحی را برآورده کنند.»
به عنوان مثال “متخصصان طراحی دیجیتالی” در شرکت SOM در یک زمان در تیم‌های پروژه‌های مختلف حضور دارند. به گفته سلتسکی این متخصصان معمار هستند و نه صرفاً متصدی امور. این متخصصان ابزارهایی مانند Revit، Digital Project، Rhino 3D، Ecotech را می‌شناسند و قادرند در مورد طراحی‌ها به‌صورت همه‌جانبه و منتقدانه بیاندیشند.
سلتسکی در مورد این متخصصان می‌گوید:
« آنان را ترانسفورماتور/مبدل‌هایی هستند تا فرهنگ را تبدیل نموده و تفاوت‌ها را محو سازند. آنان افرادی هستند که در میدان جنگ مبارزه می‌کنند و نمی توان تشخیص داد که آیا آنان طراح اند یا متخصص فنی.»
همه آنچه سلتسکی گفت را می‌توان در واژه “ارتباطات” خلاصه کرد. هنگامی که دفاتر در شهرهای مختلف با یکدیگر برروی یک پروژه واحد کار می‌کنند، مدل سه‌بعدی دائما مبادله می‌شود. فایل‌ها ارسال می شوند و در هر خروجی بروزرسانی می شوند. سلتسکی خواستار یک سرویس مدل میزبان مبتنی بر شبکه وب است، ایده ای که بخشی از آن را از Google Docs الهام گرفته است. این ایده بر این اساس مبتنی است که کاربران از بیشترین برنامه‌های کاربردی مبتنی بر همکاری در سامانه بیم (BIM) برخوردار شوند. بدین صورت کاربرهای متعددی می‌توانند بطور همزمان کار کنند. آنان می توانند تمام سرتاسر پروژه را ببینند، از نتایج تحلیل و تجارب علمی باخبر شوند و تداخلات را بررسی کنند.
علاوه بر آن، تجمیع نگرانی‌های اقتصادی و محیط زیستی در یکجا روی عملکرد ساختمان تأثیر گذاشته است. ساختارها، سیستم های مکانیکی و الکتریکی و پیروی از قانون مدیریت انرژی و طراحی محیطی مبتنی بر رویکرد LEED به امری حیاتی تبدیل شده است. در اینجا، مدل سه بعدی همه جانبه در مرکز توجه قرار می‌گیرد.
با اثبات اهمیت فناوری بیم (BIM)، سازمان‌هایی نظیر BuildingSMART Alliance پای به عرصه حضور گذاشتند. این سازمان ائتلافی است از شرکت‌های فعال در طراحی ساختمان، ساخت‌و‌ساز و مدیریت که برای شیوه‌های یکپارچه‌سازی و استانداردهای باز در پرتو تغییرات تکنولوژیکی فعالیت می‌کند.
در این میان سلتسکی هشدار می‌دهد که اگر بخواهیم فناوری بیم (BIM) را تنها به تولید و ساخت خلاصه کنیم خود را بسیار محدود کرده‌ایم.
«امروز شرکت‌هایی را مشاهده می‌کنیم که سعی دارند فناوری بیم (BIM) را پیاده‌سازی کنند، بدون اینکه بطور کامل متوجه مفاهیم فرهنگی آن باشند. آنان از این فناوری تنها به‌عنوان یک ساز و کار تولید/ساخت پرشتاب منظور می‌کنند.»

ارزش مدل‌های اطلاعات ساختمان

این حرف‌ها سخنان یک آرمان‌پرداز خیال‌باز نیست. هم‌اکنون شرکت SOM با گوگل تبادل اندیشه داشته و از آن الهام گرفته است. از نظر سلتسکی گوگل شرکتی است که ارزش محافظت اطلاعات را درک می‌کند. چیزی که شرکت‌های معماری به‌عنوان محافظان مدل‌های اطلاعات ساختمان باید قادر به سرمایه‌گذاری برروی آن باشند. جالب است بدانیم که سلتسکی با ارجاع به تاریخچه شرکت SOM، نه موضوعات نرم افزاری یا سخت افزاری بلکه نوآوری‌ها و مسائل انسانی را به‌عنوان چالش اصلی مطرح می‌کنند. او در این زمینه اشاره به موانعی دارد که نه تنها این صنعت وقتی پذیرای تغییر می‌شود بطور کلی با آن روبرو می‌شود، بلکه معماران نیز بصورت فردی با آن روبرو خواهند شد.

منبع : http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *