فناوری بیم (BIM)

فناوری بیم (BIM)


این مقاله به مزیت‌های عملی مدیریت هزینه پروژه در اجرا و استفاده کارآمد از نرم‌افزارها، فناوری‌ها و ابزارهای مختلف موجود در حوزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) می‏‌پردازد.

فناوری‌ بیم و فناوری‌ها و ابزارهای دیجیتالی مربوط به آن، فرصت‌های فراوانی را برای متخصصان مدیریت هزینه پروژه فراهم می‌سازد تا کیفیت، سرعت، دقت و مهارت‌شان را بهبود بخشند. اکنون بسیاری از شرکت‌ها می‌دانند که برای مدیریت مناسب هزینه باید به فناوری بیم مجهز شد و از مزایای رقابتی آن بهره‌مند گردید.

مدلسازی اطلاعات ساختمان و مدیریت پروژه

مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای مدیریت هزینه پروژه، چالش‌ها و فرصت‌هایی را به همراه می‏‌آورد. امروزه برآورد مقادیر بطور روزافزونی در پروژه‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود و مدل‌های بیم (BIM) نقش مدیران هزینه پروژه را در رویکردی دوجانبه پررنگ‌تر می‌کنند. بنابراین خدمات مدیریت هزینه باید به‌صورت همه جانبه‌تری ارائه شود تا مدل‌های چهاربعدی زمان‌بندی و پنج‌بعدی هزینه‌ها، تجمیع و یکپارچه شده و داده‌ها و اطلاعات هزینه‌ها به‌عنوان بخشی از رویکرد ارائه پروژه یکپارچه فناوری بیم (BIM) با کارگروه‌های مختلف در پروژه اشتراک‌گذاری شود. به نقل از موسسۀ تحقیقاتی RICS ، فناوری بیم (BIM) فرصت‌هایی برای مدیران هزینه فراهم می‌سازد تا آن‌ها بتوانند زمان بیشتری را برای ارائه اطلاعات و مشاوره‌های کارشناسی متمرکز به تیم‌های پروژه صرف نمایند. دلیل این امر آن است که اتوماسیون خودکار فرآیندهایی نظیر برآورد مقادیر باعث می‌شود تا زمان صرف شده در فرآیندهای فنی کاهش یابد‏. به این ترتیب ابزارهای دیجیتالی برای اعتباربخشی بیشتر و خدمات همه جانبه‌تر در مدیریت هزینه‌ها خودنمایی می‏کند.
برای متخصصان مدیریت هزینه پروژه، بعدپنجم مدل فناوری بیم (هزینه) اهمیت زیادی داشته تا بتوانند در عرصه این فناوری نقشی اساسی ایفاء کنند. نقش مدیران هزینه در توانایی شبیه‌سازی و بررسی طرح‌ها و سناریوهای گوناگون ساخت برای کارفرمایان بهصورت فوری و همزمان به‌گونه‌ای که داده‌های هزینه‌ها و برآورد مقادیر، کاملاً به مدل بیم (BIM) متصل باشند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این امر قطعاً ارزش خدمات مدیریت هزینه را ارتقاء می‌بخشد. البته ارزش ایجاد شده بستگی به توانایی و مهارت مدیران هزینه‌ها، اشتراک‌گذاری کامل داده‌های هزینه‌ها در مدل، دارا بودن تجربه و مهارت در تحلیل و یا اصلاح اطلاعات حاصل شده از مدل دارد.

پیاده‌سازی مدل پنج‌بعدی فناوری بیم

با توسعه قابلیت‌های مدلسازی پنج‌بعدی (هزینه) در فناوری بیم، شرکت‌ها به مزایای رقابتی این رویکرد نوین در مدیریت هزینه‏‌ها پی می‌برند. در سال ۲۰۰۸ میلادی استفاده از این فناوری در مدیریت هزینه‌ها در ایالت متحده آمریکا شتاب بیشتری گرفت و بسیاری از شرکت‌ها توافق کردند که به منظور رفع مشکلات مربوط به مدیریت هزینه‌ها با یکدیگر همکاری کنند. هدف از این توافق، توسعه سیستم‌ها و پروتکل‌هایی برای همکاری و هماهنگی مهندسی و تخمین هزینه‌ها در طول چرخه حیات پروژه بود. این مشارکت با استانداردهای همیشه در حال تغییر هماهنگ می‌شد. بنابراین فرایند استخراج و پردازش اطلاعات هزینه از مدل به‌خصوص هنگامی که طراحی کامل می گردید به روشنی تعیین می‌شد.
در سال ۲۰۱۲ میلادی موسسه RICS راهبردهای جدیدی را که شامل مجموعه مستندات جامعی از استانداردهای فنی مفیدی برای برآورد احجام و مقادیر و ساخت‌وساز تعریف می‌کند. همچنین قوانین نوینی در این راستا که استاندارد مشترکی برای مقایسه هزینه‌ها در طول چرخه حیات مدیریت هزینه‌ها ارائه می‌دارد را منتشر نمود. درک بهتر هزینه‌ها در طول فرآیند ساخت‌وساز باعث افزایش اطمینان در برنامه‌ریزی کاری شده و در طولانی مدت باعث کاهش هزینه‌ها در پروژه‌های ساخت‌وساز بخش دولتی و خصوصی می‌شود.
قوانین نوین مربوط به “برآورد مقادیر” بطور یکپارچه با فناوری بیم لینک شده و دسترسی دائم به برآورد و برنامه‌ریزی هزینه‌ها از طریق بسترهای این فناوری فراهم ساخته می‏شود. موسسه RICS وجود راهبردهای جهانی برای شرکت‏ها در پیاده‏‌سازی فناوری بیم BIM را احساس نموده و اخیرا یک “راهنمای جامع جهانی برای پیاده‌سازی فناوری بیم” را برای متخصصان ساخت‌و‌ساز و پیمانکاران منتشر نموده است که شامل راهنمای تخصصی برای مدیران هزینه پروژه نیز می‌شود.
میشل براندمن، مدیرعامل یک شرکت که در زمینه برآورد مقادیر در استرالیا فعالیت می‏‌کند، راهکارهای برآورد احجام و مقادیر و بیم پنج‌بعدی را به‌عنوان راهکار برتر مدیریت هزینه در پروژه‌ها برگزیده است. وی در این زمینه می‌گوید: «مدیران هزینه امروزی می‌بایست مدیران هزینه پنج‌بعدی باشند و از مدل‌های الکترونیکی برای ارائه برآوردهای تفصیلی و برنامه‌های هزینه بهره ببرند. در این حالت اطلاعات به‌صورت فوری و همزمان در اختیار این مدیران قرار می‏‌گیرد.»
وی معتقد است مدیران هزینه بیشترین اعتبار را از طریق برنامه‌ریزی هزینه در مراحل مفهومی و نهایی پروژه به‌وجود می‌آورند. این امر با ارائه برآورد و مشاوره هزینه‌ها درمورد پیشنهادهای گوناگون طراحی و سپس تصحیح برآوردها حاصل می‌شود. به گفته وی مدیران هزینه می‌توانند این عملیات را بسیار سریع، به صورت مکرر و در ترکیبات پیچیده انجام دهند.

منبع : http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *