تلفیق فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)

تلفیق فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)


پیشرفت‌های حوزه فناوری اطلاعات موجب ارتقاء چشمگیری در صنعت ساخت‌وساز شده است. امروز مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) بصورت گستردهای در صنعت ساخت‌و‌ساز به‌منظور مدیریت پروژه‌های ساختمانی و افزایش بهره‌وری، برنامه‌ریزی بهتر و طراحی ساختمان بکار برده می‌شود. فناوری پرکاربرد دیگر سیستم اطلاعات جغرافیایی یا Geographic Information System) GIS) است. تلفیق فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) پتانسیل زیادی در مدیریت فعالیت‌های پروژه‌های ساختمانی ایجاد می‌کند.

 سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، فناوری اختصاصی است که اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی و موارد مرتبط با آن را در یک محیط واحد ادغام می‌کند. این فناوری، می‏‌تواند شفافیت را در تمامی مراحل صنعت ساخت‌وساز نظیر تهیه و مدیریت داده‌ها، یکپارچه‌سازی اطلاعات، برآورد هزینه‌ها و غیره به همراه می‌آورد. همچنین با بهبود هماهنگی بین برنامه‌ریزان، طراحان و پیمانکاران این فناوری باعث موثرتر شدن تصمیم‌گیری می‌گردد. مراحل برنامه‌ریزی و طراحی در صنعت ساختمان، نیازمند مقادیر بسیاری از داده‌ها است که در فرم‌های مختلفی نظیر نمودارها و جداول ذخیره می‌گردند. سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به واسطه طبقه‌بندی صحیح تمامی این داده‌ها به صنعت ساخت‌وساز یاری می‌رساند. سازوکار این سیستم در بازیابی سریع داده‌ها، گروه‌های مربوطه را قادر می‌سازد که در زمان مورد نیاز از این داده‌ها، به شکل مناسبی استفاده نمایند.
از طرف دیگر فناوری بیم (BIM) با در کنار هم قرار دادن تمامی المان‌های ساختمانی و ایجاد یک طرح واحد، باعث شکل‌گیری یک پایگاه داده واحد می‌گردد. این پایگاه به تمامی دست اندرکاران پروژه یاری می‌رساند تا کل چرخه حیات ساختمان را از یک نقطه نظر واحد درک کنند. مدلسازی اطلاعات ساختمان همچنین تحلیل جامعی از هزینه‌های مالی یک پروژه ساختمانی را به‌دست می‌دهد.

جایی که فناوری GIS به فناوری بیم (BIM) می‌‌رسد

اکنون سؤال این است که سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) چگونه می‌تواند به مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) یاری برساند؟ فناوری GIS به ذخیره‌سازی داده‌ها در یک منبع مرکزی یاری رسانده و آن‌ها را در یک جغرافی مشترک به هم ربط می‏‌دهد. علاوه برآن، ارزیابی پروژه در هر مقیاسی را میسر می‌کند که این مهم‌ترین نکته‌ای است که اهمیت فناوری GIS در تلفیق با فناوری بیم (BIM) را روشن می‌سازد. از آنجایی که فناوری GIS قابلیت استفاده در هر سطحی را دارد، این سیستم با فراهم کردن تصویری مشترک برای پیمانکاران و مدیران اداره و نگهداری ساختمان، میزان مناسبی از جزئیات براساس محتوی کار را ارائه می‌دهد. همچنین سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) پاسخگویی به پرسش‌هایی در مورد هزینه چرخه حیات، تأثیرات کربن و غیره را میسر می‌سازد.

مزایای تلفیق دو فناوری

مزایای تلفیق فناوری GIS و فناوری بیم (BIM) متعدد است. امکان انجام تحلیل‌های جامع یکی از قابلیت‌های اصلی فناوری GIS است که طراحان و مدیران پروژه را قادر می‌سازد تا تأثیر طراحی خود در مرحله مفهومی که طراحی جغرافیایی (Geodesign) نامیده می‌شود را، تحلیل کنند. فناوری GIS می‌تواند محیط‌های طبیعی و ساخته شده به دست بشر را تجسم‌سازی کند و تأثیرات آن‌ها بر سیستم‌های زیربنایی نظیر حمل‏‌ونقل، کاربری زمین، منابع آب و زندگی بشر و غیره را تحلیل کند.

فناوری GIS یا سیستم اطلاعات جغرافیایی می تواند ساخت واقعی و نمونه‌های خاص مانند شرایط اضطراری را پیش‌بینی و مدل کند. ارتقاء در به اشتراک‌گذاری اطلاعات، مهم‌ترین مزیت تلفیق فناوری GIS با فناوری بیم (BIM) است. از آنجایی که فناوری GIS داده‌ها و فرآیندها را استانداردسازی می‌کند، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف می‌توانند اطلاعات را شفاف‌تر و آسان‌تر به اشتراک بگذارند.

منبع : http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *