مدلسازی اطلاعات ساختمان

مسئولیت‌ها در پروژه بیم


در پروژه‌های مدلسازی اطلاعات ساختمان متخصصان بسیاری فعالیت می‌کنند و هرکدام از آن‌ها مسئولیت‌های متفاوتی دارند.

پروژه مبتنی بر فناوری بیم مانند هر کار تیمی دیگری دارای بخش‌ها و وظایف متنوعی است. در این پروژه‌ها مسئولیت‌ها بایستی به دقت تعیین شده باشد و حدود اختیارات مشخص گردد. با تعریف مسئولیت برای هر فرد و هر بخش فرآیندها مشخص می‌گردد و هر بخش کارهای خود را باکیفیت تعیین شده انجام خواهد داد.

در ادامه مسئولیت‌ها در فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمان معرفی می‌شوند:

مسئولیت‌ها در پروژه بیم

مدیر بیم (BIM Manager): مدیر بیم فرآیند پیاده‌سازی و مدیریت اطلاعات را برای هماهنگی با تمامی ذی‌نفعان پروژه در چرخۀ حیات آن هدایت می‌کند.

هماهنگ‌کننده (BIM Coordinator):  در فناوری بیم ساخت‌وساز در سطح سیستماتیک و فنی با هماهنگی او انجام می‌گیرد.

مدلساز بیم (BIM Modeler): فردی است دارای تخصص‌های مختلف در زمینه‌های تأسیسات، سازه، معماری و مدیریت تعمیر و نگهداری که با استانداردهای لازم برای فناوری بیم از جمله IFC آشنایی لازم را دارد. او باید با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف مدلسازی و دانش مهندسی خود به کار مدلسازی بپردازد.

تحلیلگر بیم (BIM Analyst): وظیفه او تجزیه و تحلیل و شبیه‌سازی بر اساس مدل فناوری بیم است.

مدلسازی اطلاعات ساختمان

توسعه‌دهنده برنامه بیم (BIM Application Developer): وظیقۀ اصلی او توسعه برنامه‌های فناوری بیم و ایجاد نرم‌افزارهای سفارشی با پشتیبانی از یکپارچگی و فرآیند فناوری بیم توسط پلاگین‌های کوچک برای سرورهای فناوری بیم است.

دستیار بیم (BIM Facilitator): نقش او کمک به دیگر متخصصان است و توانمندی‌هایی در زمینۀ کارهای نرم‌افزاری مرتبط فناوری بیم دارد.

مشاور بیم (BIM Consultant): او به سازندگان در طراحی و توسعه پروژه یاری می‌رساند و راهنمایی‌های لازم را برای پیاده‌سازی اجرایی فناوری بیم به شرکت‌ها می‌دهد.

منبع:http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *