طراحی و ساخت مجازی

طراحی و ساخت مجازی


بخش املاک و مستغلات مانند بسیاری دیگر از بخش‌های صنعت ساخت‌وساز در حال دگرگونی است. امروز با بهره از فناوری‌های نوین صنعت ساخت از جمله مدلسازی اطلاعات ساختمان می‌توان پروژه‌ها را مقرون به صرفه‌تر و متناسب با نیاز خانواده‏‌ها به مشتریان عرضه کرد.

تصور کنید که مردم می‌توانستند خانه‌های رویایی خود را طراحی کرده و بسازند. فکر کنید آنان می‌توانستند بصورت آنلاین راهکارهایی را در ساخت خانه بیابند که با توان مالی و سبک زندگی ایشان بیشتر متناسب بود. تصور کنید قادر باشید طرح‌ها، لوازم و اثاثیه دلخواه و تجهیزات هوشمند خود را بر اساس فهرستی برگزینید. یک رابط دیجیتالی، همه چیز را از نقشه گرفته تا فرآیند مونتاژ را از پیمانکاران منتخب مظنه قیمت بگیرد. سامانه‌ای که به واسطه آن قطعات، پنل‌ها، نمونه‌های پیش‌ساخته از یک کارخانه مرکزی در یک کانتینر از راه برسند.
فرآیندی که در بالا به آن پرداخته شده را با عنوان “سیستم‌های ارائه صنعتی ” می‌شناسند.

این همان مفهومی است که در آینده بخش املاک و مستغلات نقشی تعیین‌کننده بازی خواهد کرد. البته پیشتر این روش‌ها و سیستم‌ها به صورت ابتدایی و مجزا وجود داشتند اما آنچه در اینجا اهمیت دارد یکپارچه شدن آن‌ها در غالب یک فرآیند است.
در این فرآیند سرمایه‌گذاران املاک در ایالات متحده آمریکا می‌توانند از همان راهکارهای ارائه، سود ببرند که پیشتر شرکت‌های کالاهای مصرفی در آن پیشگام بوده‌اند. احتمالاً در آینده بخش املاک و مستغلات با شرکت‌هایی همکاری خواهند کرد که در ارائه لوازم و اتصالات، اثاتیه و تجهیزات خانه‌ها فعالیت می‌کنند. نتیجه مهیج این همکاری انتخاب بهتر مشتریان خواهد بود، به صورتی که آن‌ها می‌توانند به بهینه‌ترین شکل خانه رویایی خود را با تمامی جوانب آن مشاهده و انتخاب کنند.
ممکن است برخی تصور کنند که این چنین نوآوری‌هایی به بازار مسکن ارزان قیمت توجه خواهد کرد و املاک و مستغلات گران تغییر زیادی نمی‌کند اما شواهد خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. در سیستم ارائه صنعتی، همه بخش‌های بازار املاک و مستغلات منتفع می‌شوند و همه بخش‌ها دگرگون خواهند شد.

آنچه مسلم است اینکه بازار مسکن با خصوصیات امروز به نوآوری‌هایی نیازمند است تا سرعت تصمیم‌گیری‌ها را افزایش دهد بلکه از دخالت عوامل بیرونی بکاهد. عامل کلیدی این تغییر در طراحی بر اساس ویژگی‌ها و ماژول‌های مسکن است. به این ترتیب کارگاه‌های ساختمانی و صنایع وابسته به ساختمان برای تولید و مونتاژ همیشه در آمادگی به سر می‌برند.
کشور سنگاپور تجربه موفقی در “سیستم‌های ارائه صنعتی” داشته است و در این زمینه یکی از کشورهای پیشگام به شمار می‌رود. برخی موفق‌ترین فناوری‌های ساخت‌وساز مسکونی در پروژه‌های عمرانی این کشور انجام پذیرفته است. در ادامه سه فناوری که قبلاً در بخش ساخت‌وساز کشور سنگاپور تجربه شده‌اند و می‌توانند بخش املاک و مستغلات را متحول کنند معرفی شده است:

طراحی و ساخت مجازی (VDC)

بسترهای دیجیتالی نظیر مدلسازی پنج‌بعدی اطلاعات ساختمان (۵D)، امکان تهیه نسخه دیجیتالی دارایی‌ها از پروژه‌های واقعی را میسر می‌سازد. این امر نه تنها بهینه‌سازی طراحی به شکل انجام برآوردهای دقیق‌تر و انجام مهندسی ارزش، بررسی امکان‏پذیری ساخت و کنترل مستمر طرح را به‌همراه می‌آورد، بلکه باعث شفافیت و نظارت مدیریت پروژه در سرتاسر چرخه حیات پروژه می‌شود.

دولت سنگاپور با توجه به مزایای مسلم مدلسازی اطلاعات ساختمان، استفاده از آن را در پروژه‌های عمومی زیرساختی اجباری نموده است. فناوری طراحی و ساخت مجازی (VDC) به‌همراه ظهور رویه‌های صنعتی نظیر پیمان‌های ارائه پروژه یکپارچه، ابزاری توانمند در یاری‌رسانی به اتمام پروژه با بودجه تعیین شده و در زمان مقرر و با مشخصات معین است.
سازندگان و پیمانکاران به‌منظور درک مزایای کامل استفاده از مدلسازی پنج‌بعدی پروژه‌ها، می‌بایست بطور اساسی فرآیندهای طراحی، برآورد و مدیریت پروژه را دوباره با یکدیگر تبادل کنند. این بدان معنی است که پیمانکاران و کارفرمایان می‌بایست به واسطه پشتیبانی قراردادهای شفاف، ضمن همکاری بیشتر، خطرات و پیشرفت‌ها را نیز با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

ساخت‌و‌ساز پیش‌ساخته (ساخت برون‌سایتی)

روش پیش‌ساخته، عبارت است از ساخت المان‌های ساختمانی قابل‌اتصال به یکدیگر که در کارخانه ساخته شده‌‏اند. هریک از این المان‌‌ها مجهز به نازک‌کاری و اتصالات بوده و برای مونتاژ و نصب، به محل حمل می‌شوند.
مطالعات موردی در کشور سنگاپور، نشان از رواج و محبوبیت رو به رشد ساخت‌وساز پیش‌ساخته دارد. زیرا بهره‌وری بالای این روش موجب شده است فرآیند ساخت بین۳۰ تا ۵۰ درصد سریعتر انجام شود. این روش بخصوص برای طراحی‌های استاندارد و با پیچیدگی کمتر بخوبی جواب می‌دهد. مزایای دیگر ساخت برون‌سایتی، کیفیت بالاتر، اتلاف کمتر، ایمنی و سلامت بیشتر و پیاده‌سازی محیطی بهتر است. دلیل این امر تغییر مکان از کارگاه‏های آشفته و بی نظم به محیط کارخانه با کنترل بیشتر است.
سنگاپور یکی از پیشتازان استفاده از روش ساخت‌وساز به روش پیش‌ساخته است. اداره ساخت‌وساز و ساختمان سنگاپور گسترش این رویکرد را نه تنها برای هتل‌ها، متل‌ها، خوابگاه‌ها و تأسیسات صنعتی، بلکه برای ساختمان‌های مسکونی معمولی و گران‌قیمت نیز حمایت می‌کند. پس از آنکه دولت طرح‌های مقدماتی را با موفقیت مدیریت و اجرا نمود، سازندگان املاک و مستغلات محلی نیز استفاده از این روش را آغاز نمودند. در شیوه ساخت برون‌سایتی، دیوارهای بتنی هم با دیوارهای خشک (دیوارهایی که در آنها از ملات استفاده نمی‌شود) مطابقت دارد و همچنین ضد فرسایش و مقاوم در برابر آتش سوزی هستند. این روش تاکنون در ساختمان‌های با ارتفاع ۲۵ طبقه بکار هم رفته و انتظار می‏رود که استفاده از آن در آینده سرعت گیرد. استفاده از این روش بر تغییر استانداردهای طراحی، مفروضات و فرآیندها به منظور پذیرش طراحی در رویکرد ساخت و مونتاژ دلالت دارد. این روش همچنین نیازمند برنامه‌ریزی بهتر بر تولید، زنجیره تأمین و تدارکات و قابلیت‌های مدیریت لجستیکی است، چراکه نمونه‌ها باید دور از محل تولید شده و بطور مرتب از کارخانه به محل حمل شوند. این‌ها حوزه‌هایی هستند که بسیاری پیمانکاران در آن ضعف دارند. افراد بسیار اندکی در این بخش انتظار تغییر را دارند چه برسد به اینکه برای آن بودجه تخصیص دهند و تامین منابع نمایند.

دیجیتال‌سازی و آینده صنعت املاک و مستغلات
دیجیتال‌سازی و آینده صنعت املاک و مستغلات

پرینت سه‌بعدی

گرچه هنوز پرینت سه‌بعدی بطور گسترده در ساخت‌‏و‏ساز بکار نمی‌رود، اما بهتر است سازندگان و پیمانکاران چشم به نوآوری‌ها در این مسیر بدوزند. پرینت سه‌بعدی احتمالاً بخش مهمی از تغییرات بخش املاک‏ و‏مستغلات خواهد بود. متخصصان براین باورند که یکی از کاربردهای اصلی پرینت سه‌بعدی می‌تواند در تحقق ساخت نماهای پیچیده و دارای ویژگی‌های خاص معماری باشد که قبلاً برای انجام مجبور به صرف زمان و یا انرژی زیادی بودیم.
نوآوران فناوری سه‌بعدی با توسعه پرینترها و روش‌های طراحی در حال دستیابی به تولید صنعتی برای ساخت واحدهای ساختمانی تا ۲۰۰ متر مربع در کمتر از یک روز هستند. در این مورد پروژه‌های تحقیقاتی نیز در دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور در حال انجام است. جامعه دانشگاهی در حال تحقیق چگونگی پرینت قطعات ساختمانی مجزا و ویژگی‌های معماری با بهره‌وری بیشتر است.

دیجیتال‌سازی و آینده صنعت املاک و مستغلات

آمادگی برای تغییر

صنعت ساخت‌و‌ساز سنگاپور مهیای تغییرات بزرگ فرهنگی و فناورانه است که شامل دیجیتال‌سازی فرآیندهای طراحی و ارائه می‌شود. صنعت املاک و مستغلات، مهیای بهره‌برداری از این پیشرفت‌ها است. پیامد این تغییر نه تنها منجر به بهره‌وری و سوددهی می‌‏شود، بلکه منجر به کسب تجارب رضایت بخش‌تر و گرانبهاتری خواهد شد از سمت مشتریان و کارفرمایان بروز داده می‏‌شود.
مزایای جامع‌تر آن می‌تواند ژرف و عمیق باشد و با کاهش هزینه‌ها، سرعت بخشی به ساخت‌وساز و بهبود کیفیت، می‌توان نیاز خانواده‏‌ها را برای تولید خانه‌های مناسب و مقرون به صرفه مطابق نیاز جهانی برآورده کند.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *