کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز

کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز


یکی از بزرگترین مزیت‌های فناوری بیم(BIM) ، کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز است. این کار از راه‌های مختلفی انجام می‌گیرد که در این نوشتار به شش روش از مجموعه روش‌های کاهش هزینه اشاره شده است.

همانگونه که خوانندگان سایت گروه مهندسی آلفا اطلاع دارند، فناوری بیم یک روش طراحی، ساخت و مدیریت پروژه‌های عمرانی است که طبق آن مدل‏سازی و مدیریت اطلاعات به صورت یکپارچه در بین گروه‌های مختلف کاری انجام می‌گیرد. برای رسیدن به این هدف، کلیه اعضای تیم پروژه باید با استانداردهایی یکسان با یکدیگر همکاری کنند.
فناوری بیم فرآیند طراحی یک ساختمان مبتنی بر همکاری را شرح می‌دهد که از یک سیستم منسجم، یکپارچه و مدل‌های کامپیوتری مبتنی بر اطلاعات طبقه‌‏بندی شده، به‌جای مجموعه‌ طرح‌های مستقل و جداگانه استفاده می‌کند. بسیاری از فعالان عرصه ساخت‌و‌ساز فکر می‌کنند که این روش تنها مختص به پروژه‌های بزرگ است که عقیده اشتباهی است. امروزه در بسیاری از پروژه‌های متوسط و حتی کوچک از راه‌کارهای مدیریت جامع اطلاعات و یا راه‌کارهای مربوط به مدلسازی اطلاعات ساختمان استفاده می‌شود.

آیا فناوری بیم سرمایه شما را حفظ می‌کند؟

ما می‌دانیم فناوری بیم پیشرفت زیادی در صنعت ساخت‌وساز ایجاد کرده و باعث کاهش چشمگیر زمان پروژه و هزینه‌های انجام آن شده است. اما سوال مهم آن است که چگونه این امر امکان‏پذیر شده است.
ارزیابی‌های بسیاری در این مورد وجود دارد که فناوری بیم تا چه میزان می‏‌تواند در هزینه‌های اصلی پروژه‌های عمرانی صرفه‌جویی کند.

اما باید اذعان داشت که ارزیابی دقیقی در این زمینه وجود ندارد؛ آنچه که در بعضی از مراجع یافت می‌‏شود آن است که در موارد متعددی برآورد میزان صرفه‌‏جویی را بین ۵ تا ۲۵ درصد هزینه‏‌های جاری تخمین زده‌اند که البته خود بستگی به عوامل متعددی دارد. حتی اگر ملاک قضاوت را کمترین میزان صرفه‌جویی یعنی ۵ درصد (که به‌نظر می‌رسد این سطح از سود در یک شرکت ساختمانی، مختصر باشد) در نظر بگیریم، همین میزان کم هم می‌تواند بین اینکه یک پروژه سودآور یا زیان‌ده باشد، تفاوت ایجاد کند. حال سوال اصلی آن است که فناوری بیم چگونه این مسیر را میسر می‌سازد؟

تعیین نقشه‏‌های ساختمان به‌صورتی کارآمد از ابتدا:

وقتی که با کمک از نرم‌افزارهای مرتبط با فناوری بیم، فرآیند تحلیل، طراحی و تهیه نقشه‏‌های اولیه شروع می‌شود، به‌صورت همزمان گزینه‌های موثر در تعیین هزینه از جمله تعیین مصالح ساختمانی نیز مشخص می‌شوند. این نرم‌افزارها به مدیریت پروژه در انتخاب صحیح مصالح، تجهیزات و حتی دستگاه‌های تهویه مطبوع مناسب و در عین‌حال با قیمت مناسب، یاری می‌رسانند.
همچنین مدیران پروژه می‌توانند با شناسایی مشکلات و خطاها در مرحله طراحی، هزینه‌های دوباره‌کاری در کارگاه ساختمانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
نکته مهم آن است که به دلیل اینکه طرح ابتدایی معمولاً دربرگیرنده همه عناصر و المان های ضروری نمی‌‏باشد، می‏‌بایست نیازهای پروژه با استفاده از این فناوری با دقت بیشتری تهیه شود و از اقدام جهت ارائه سفارش های غلط جلوگیری به عمل آید.

سفارش هوشمندانه مصالح:

به کمک مدلسازی ساختمان در نرم‌افزارهای بیم، فهرستی از مصالح ساختمانی به‌صورت همزمان تهیه می‌گردد. این خود به معنای دردسر کمتر در ارائه فهرست کامل اقلام مورد نیاز به تأمین‌‌کنندگان کالا است. تهیه این فهرست مستقیماً از روی مدل جامع اطلاعاتی سه‌‏بعدی (و یا ۴ و یا ۵ بعدی) انجام شده و از ارائه سفارش‏‌های غلط جلوگیری به عمل می‏‌آید. طبیعی است که این امکان بازهم موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها ی جاری پروژه می‌گردد.

ارائه پروژه در موعد مقرر:

همه می‌‏دانیم عامل “زمان” بسیار ارزشمند بوده و کارها می‏‌بایست تاجای ممکن، بر طبق برنامه از قبل تعیین شده انجام شوند. اکثریت پروژه‌ها به ویژه در کشور ایران از برنامه زمان‌بندی شده تخطی می‌کنند. بدیهی است تکمیل پروژه‌ها در موعد مقرر باعث صرفه‌جویی مالی زیادی می‌شود. با مدیریت زمان و هزینه مبتنی بر فناوری بیم، می‌‏توان امیدوار بود که دیگر هزینه‏‌های اضافی ناشی از عدم تکمیل به موقع فعالیت‏‌ها، به پروژه تحمیل نمی‏‌شود.

کاهش هزینه‌های پرسنلی:

در سامانه فناوری بیم از ورود چندباره داده‌ها اجتناب شده و به این ترتیب زمان زیادی از کارکنان ذخیره می‌شود. با طراحی، تعیین و ارزیابی همزمان ساختار کاری در فناوری بیم، نه تنها زمان زیادی از کارکنان در همه مراحل انجام کار ذخیره می‌شود، بلکه اقدامات غیرضروری و تعداد افراد مازاد نیز کاهش می‌یابد. این به معنی ذخیره سرمایه و منابع اولیه و استفاده از آن در موقعیت‏‌ها و جایگاه‌‏های مهم‌تر است.

کاهش هزینه‌های ناشی از تغییرات و دوباره‌کاری‌ها:

تغییراتی که در طول چرخه حیات سازه ایجاد می‌شود، تأثیر زیادی بر روی هزینه‌ها و برنامه زمان‌بندی پروژه دارد. این تغییرات بر روی فهرست مصالح و نمودار گانت (Gantt chart) که برنامه‌ زمان‌بندی پروژه را نشان می‌دهد، تأثیرگذار هستند. هر بار با ایجاد هر تغییری در نقشه‏‌های اجرایی، این برنامه‌ریزی‌ها تغییر کرده و هر تغییر به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به پروژه است. با استفاده از نرم‌افزارهای متعدد مدیریت پروژه مبتنی بر فناوری بیم، نه تنها پروژه از پرداخت این هزینه‌ها آزاد می‏‌شود بلکه از هزینه‌های ناشی از برنامه‌ریزی‌های مجدد نیز جلوگیری به عمل می‏آید.

جلوگیری از ایجاد خطا و یا فقدان اطلاعات:

خطاهای انسانی، هزینه‌های مربوط به خود را دارند. با استفاده از فناوری بیم این خطاها به حداقل رسیده و دیگر احتمال کمبود اطلاعات مهم در انجام فرآیند پروژه به حداقل خواهد رسید. علت این است که مشخصات و هزینه‌ها به صورت همزمان در مدل جامع اطلاعاتی حاصل از فناوری بیم درج شده و هرگونه تغییراتی بلافاصله در این مدل جامع به‌صورت خودکار بروزسانی می‌شوند.

این خود به آن معنا است که انتظار می‌رود هیچ خطایی مربوط به انتقال اطلاعات رخ ندهد. به جز صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت‌و‌ساز، فناوری بیم از نقطه نظر ارزیابی و شفافیت، دقت بالایی به‌همراه می‌آورد که مزیت بسیار مهمی محسوب می‌شود.
بی‌شک فناوری بیم را می‌‏توان در زمره مجموعه فناوری‌هایی که منجر به رشد حرفه‌ای شده و مزیت‌های رقابتی زیادی را به همراه می‌‏آورد، به حساب آورد. این فناوری موجب ارزیابی بهتر و ارائه بهتر نتایج می‌شود که در انجام گفتگوها و یا انجام مناقصات، بازدهی بسیار بالایی خواهد داشت.

منبع : http://www.bimananews.ir