محبوبترین نرم افزار برای مدل سازی معماری BIM

محبوبترین نرم افزار برای مدل سازی معماری BIM


(REVIT Autodesk) :

Revit Autodesk نرم افزاری است که جانشین BIM برای تغییر صنعتی نرم افزار طراحی اتوکد است .

این نرم افزار بیشترین استفاده را برای نرم افزار بنیادی BIM دارد رویت نرم افزاری است که بیشترین استفاده را در زمینه طراحی BIM داشته است، تا حدی که تقریبا مترادف با اصطلاح BIM شده است .

 BIM نرم افزار نیست بلکه روشی است که شامل پردازش ها، روش کارها، و مستندات و غیره است .

استفاده گسترده به معنای پشتیبانی گسترده هم از خود Autodesk و همچنین یک انجمن مشارکت کننده از کاربران که درسرتاسر انجمن ها، بورد های پیام رسانی ، گروه های فیس بوک و سرویس های ارائه خدمات پرداخت حرفه ای است.

اگر در هنگام استفاده از رویت مشکلی دارید ، یک مقدار از منابع موجود در اختیار شما قرار گرفته است و اگر به خوبی در صنعت متصل هستید ، احتمالا در عرض چند دقیقه فقط با ارسال این مشکل در پلت فرم رسانه های اجتماعی مورد نظرتان ، به شما کمک خواهد شد .

یکی دیگر از مزایای استفاده از رویت این است که ؛ شما با تمام مجموعه محصولات Autodesk از جمله Navisworks ، Dynamo ، BIM 360 و سازگاری با AutoCAD ارتباط کامل دارید .

اگر چه یکی از نکات کلیدی در استفاده از روش BIM گرایش آن به قابلیت همکاری است ، این قابلیت به طور کامل توسعه نیافته و در مجموعه محصولات Autodesk مانع تجربه یکپارچه شده است .

خارج از محصولات Autodesk ، شرکت های نرم افزاری شخص ثالث تقریبا همیشه طراحی نرم افزار را برای کار با رویت به عنوان پایگاه کاربری بزرگ به طور طبیعی ، که این  به معنای درآمد بیشتر است ، برای آنها انجام می دهند .

موفقیت قابل توجه رویت نیز بزرگترین دلیل برای استفاده از آن نیست .

زیرا بسیاری از کاربران وجود دارند که از این نرم افزار استفاده می کنند ، بنابراین رقابت برای موقعیت های مدل سازی BIM در سطح ابتدایی می تواند شدید باشد .

اگر شما به دنبال تمایز خود از همتایان خود هستید ، تنها با یادگیری رویت نمی توانید از آن استفاده کنید ، هرچند در Revit از جمله برنامه های پیشرفته دینامو ، ایجاد افزونه ها و برنامه های افزودنی و غیره نیز وجود دارد .

یک نکته برای یادآوری این است که اگر شما یکی از افراد پرتعداد روزافزون حرفه ای در پلت فرم مک هستید (از سیستم عامل مک استفاده می کنید) ، رویت در این سیستم عامل  پشتیبانی نمی شود .

شما مجبورید آن را در نصب ویندوز از طریق Bootcamp، Parallels یا یک برنامه مشابه اجرا کنید یا آن را از طریق مرورگر خود با استفاده از یک سرویس مانند Frame انجام دهید .

(ARCHICAD Graphisoft) :

ARCHICAD Graphisoft دومین نرم افزار نوین تالیفی BIM است که بیشترین استفاده را دارد .

به همین ترتیب ، این نرم افزار نیز دارای یک جامعه پشتیبانی بزرگ و اندازه کوچک است که توسط شور و شوق کاربران آن ساخته شده است .

کاربران ARCHICAD با نرم افزار زندگی می کنند و اذعان به مواردی مانند رابط کاربر پسند و افزایش انعطاف پذیری در مدل سازی و جزئیات دارند .

همانطور که ARCHICAD در رقابت مستقیم با Revit است ، توسعه دهندگان مجبور هستند سریعتر و با فشار بیشتر نرم افزارهای خود را ارتقا دهند ، که منجر به برخی از نوآوری های جالب مانند افزونه جدید Stair Tool در ARCHICAD 21 می شود که به ایجاد طرح های پله ای بهینه شده بر اساس پارامترهای ورودی توسط کاربر کمک می کند .

ARCHICAD اگر چه در حال حاضر در دسترس برای ویندوز است (قابلیت نصب روی ویندوز را دارد) ، ARCHICAD در پلت فرم مک آغاز شده است (یعنی قابلیت استفاده در پلت فرم مک را نیز دارد)، بنابراین اگر شما یک کاربر مک هستید دارای پشتیبانی بوده و نیازی به نصب ویندوز نیست .

با این گفته ها ، کار بر روی مک هنوز محدودیت های خاص خود را دارد ، زیرا برای بسیاری از نرم افزارهای پشتیبانی کننده محبوب مانند دینامو هنوز پشتیبانی مک ندارند . جایگزین هایی مانند Rhino + Grasshopper وجود دارد، اما نسخه مک این کار هنوز در حال پیشرفت است .

در نهایت، تفاوت بین ARCHICAD و Revit همه به تنظیمات خود کاربر بستگی دارد .

تقریبا هر چیزی که می تواند بر روی یک پلتفرم انجام شود ، می تواند روی دیگری نیز انجام شود ، هرچند هر برنامه دارای مزایای دیگری نسبت به انجام وظایف خاص است.

بهترین راه تصمیم گیری بین دو نرم افزار این است که هر دو را امتحان کنید و ببینید کدام یک بهتر است و به سبک کار شما می خورد و نیازهای پروژه خاصی که در آن کار می کنید ، را برطرف می کند.

(Allplan Nemetschek) :

با وجودی که استفاده از Allplan به اندازه دو نرم افزار قبلی گسترده نیست ، این یک راه حل نرم افزاری سازنده BIM است که از سال ۱۹۸۴ در دسترس بوده است .

که توسط شرکت آلمانی Nemetschek توسعه داده شده و به همین ترتیب استفاده از آن بیشتر در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی است .

Allplan خود را به عنوان سیستم CAD Oriented BIM معرفی می کند .

این به این معنی است که برای کاربرانی که به حالت دوبعدی کار می کنند این امکان وجود دارد که داده های خود را بدون تقلیل به حالت و مورد سه بعدی تبدیل کنند .

و این موضوع موجب نگرانی مشترک در شرکت هایی شده که از Revit یا ARCHICAD استفاده می کنند و هنوز هم با حالت دو بعدی کار می کنند .

با Allplan، Nemetschek دارای مجموعه ای کامل از راهکارهای نرم افزاری برای پروژه BIM ، شامل معماری ، مهندسی ، مدیریت امکانات ، مدیریت هزینه و مدیریت راه حل ها در سراسر پروژه و ایستگاه های کاری است .

Nemetschek یک سطح شگفت انگیز از سرویس Allplan را فراهم می کند ، اما برای کمک های آنلاین از طریق جوامع رسانه های اجتماعی، به سختی تلاش خواهید کرد (یعنی در این زمینه هنوز پیشرفت کافی نداشته است) .

کمبود کاربران در مقایسه با Revit و ARCHICAD می تواند به عنوان یک مزیت دیده شود ، زیرا این کاربران دارای تقاضای بیشتری از طرف شرکت هایی خواهند داشت که از این نرم افزار استفاده می کنند (زمینه کاری این کاربران بیشتر است زیرا تعداد آنها کمتر است).

طراح ساختمان AECOsim (سیستم بنتلی) :

همانطور که توسط جمله (به عنوان شعار) “سیستم های بنتلی : ساختارهای مترقی” دیده می شود ؛ سیستم های بنتلی خود را به عنوان رهبر در زیرساخت قرار داده است. مانند Revit برای AutoCAD، طراح ساختمان AECOsim، جانشین نرم افزار بنیادی BIM بنتلی برای MicroStation  است.

با پیشرفت رایانه های شخصی ، قدرت محاسبات و پردازنده های گرافیکی ، بسیاری از سیستم های مدرن می توانند مدل BIM بزرگ را اداره کنند ، اما همیشه این اتفاق نمی افتد.

بنتلی همیشه برای شناخت داده های پروژه های بزرگ به عنوان روشی بسیار کارآمد شناخته شده است ، تا جایی که شما می توانید بر روی یک مدل BIM که دارای اطلاعات بسیار زیادی است کار کنید و این باعث خواهد شد تا برنامه های دیگر با شکست مواجه شده و درهم بشکنند.

“AECO” در AECOsim به معنای “معماری ، مهندسی ، ساخت و ساز و عملیات” است و این مساله یکی از مزایای اصلی AECO آن است .

در حالی که بسیاری از برنامه های دیگر بسیار به سمت معماری متمایلند،  AECOsim برای همه مراحل وجودی یک پروژه ساخته شده است  و این موضوع مزایایی را برای مهندسین مدنی به ارمغان می آورد ، این برنامه در مقایسه با Revit برای ARCHICAD ، بیشتر متمایل به جریان کاری است .

AECOsim در برخی از پروژه های بزرگ جهان هم برای سایز و هم هزینه استفاده شده است ، که شامل پروژه فرودگاهی Midfield Terminal International ، فرودگاه بین المللی ابوظبی ، و در حال حاضر در حال توسعه توسط شریک دانشگاهی ، CCC است.

استنتاج

همیشه توصیه می شود که دانشجویان برنامه برای استفاده از  BIM ، از بین  Revit و ARCHICAD ، حداقل یک مورد را انتخاب کنند تا اطمینان از سازگاری و قابلیت اشتغال در صنعت داشته باشند.

برنامه های بسیاری وجود دارند که بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند ، و اگر شما حتی یک کاربر حرفه ای و پیشرفته نباشید باید از حوزه های مورد استفاده ، مزایا و محدودیت های این نرم افزارها آگاهی داشته باشید .

علاوه بر انتخاب یکی از این دو برنامه اصلی ، پیشنهاد می شود که دانشجویان مسیر برنامه AECOsim را تکمیل کنند(یاد بگیرند) ، زیرا فرصت هایی را برای کار برای شرکت های صنعتی بزرگ AEC فراهم می کند و اطمینان می دهد که مهارت لازم برای کار بر روی پروژه های بزرگ را دارد .

AECOsim در ابر پروژه ها در سراسر جهان استفاده می شود ، کاربران آن تقاضای بسیار زیادی از سوی شرکت هایی دارند که از آن نرم افزار استفاده می کنند.

چون که استفاده از Allplan جریان اصلی نیست ، من معمولا به دانشجویان پیشنهاد می شود که مسیر برنامه Allplan را تکمیل کنند ، تنها در صورتیکه آنها علاقه مند به کار در کشورهای اروپایی و مخصوصا در آلمان هستند .

Bentely Architecture  :

Autodesk Civil 3D (نرم افزار معماری و طراحی ) : برای طراحی سایت، جاده ها و پل ها استفاده می شود. با Revit خوب کار می کند .

Rhino-فقط برای مدلسازی هست .

هیچ اطلاعاتی به آن متصل نیست اما به دلیل انعطاف پذیری با محیط مدلسازی سه بعدی و طراحی پارامتری با پلاگین Grasshopper محبوب است .

منبع : http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *