بیم و کلود

بیم و کلود


صنعت ساخت‌و‌ساز بطور سنتی غیرمنسجم به شمار می‌رود. افراد و نهادهای مختلفی برای یک پروژه در مراحل مختلف گرد هم آمده و پس از انجام کارهای بسیار و به محض اتمام پروژه متفرق شده و پروژه‌های بعدی را آغاز می‌کنند. این روش غیرمنسجم و غیریکپارچه، مستعد اشکالات و ناکارآمدهایی بسیاری است که عمدتاً به دلیل انتقال ناکارآمد اطلاعات اتفاق می‌افتد. تلفیق فناوری مدلسازی اطلاعات ساختمان و فضای ابری راهکاری برای فائق آمدن بر این مشکلات است.

در بیشتر مواقع اطلاعات بجای آنکه به اشتراک‌ گذاشته شوند صرفاً ذخیره می‌شوند. به این ترتیب بسیاری از بهترین رویه‌ها و شیوه‌های جدید اطلاعات که می‌تواند در پروژه‌های بعدی بکار برده شوند، ضایع می‌شوند. بدیهی است که بطورکلی این روش خوبی برای پیشرفت صنعت ساخت‌وساز نیست. از این رو فضای ابری برای ارائه منسجم پروژه توسط کارشناسان پیشنهاد شده است.
خبر خوب آنکه این روش در حال تغییر است. اخیراً بحث‌های بسیاری درباره ارائه یکپارچه پروژه در صنعت ساخت‌و‌ساز آغاز شده است. اگرچه امروزه پروژه‌های بسیاری برپایه موضوع همکاری مشترک بنیان‌گذاری می‌شوند، اما همه آنها از یک موافقت‌نامه لازم الاجرای قانونی برخوردار نیستند. ارائه یکپارچه پروژه، یک قرارداد بین کارفرمایان، معماران و پیمانکاران بوده که منافع کاری همه گروه‌ها را دربر‏ می‌گیرد. کلیه گروه‌های مهندسی و مدیریتی از ابتدایی‌ترین مراحل پروژه با یکدیگر همکاری کرده و برروی اهداف پروژه، هزینه‌های مشخص و واگذاری مسؤولیت‌ها، ریسک‌ها و جبران خسارات توافق می‌کنند.
اما چگونه وجود گروه‌های مختلف کاری در دفاتر مختلف و احتمالاً در کشورهای مختلف و با وجود اختلاف ساعت‌ها می‌توانند متضمن یک همکاری یکپارچه شوند؟ این همان جایی است که فناوری بیم وارد می‌شود و به‌دنبال آن سیستم فضای ابری از راه می رسد.

ارائه پروژه یکپارچه با فناوری بیم

فناوری بیم در درون خود، همکاری را تسهیل می‌سازد. فناوری بیم با تلفیق مصالح خاص و اطلاعات ساختمان در مراحل اولیه فرایند طراحی، ذی‌نفعان پروژه را قادر می‌سازد تا امکانات مختلفی که می‌تواند برروی پروژه تأثیرگذار باشند را -حتی قبل از اینکه ساخت‌وساز آغاز شود- بررسی و مدیریت کنند.
مدل‌های سه‌بعدی و چهاربعدی که در سامانه فناوری بیم یکپارچه می‌شوند، ذی‌نفعان پروژه را قادر می‌سازند تا پروژه را از زوایای مختلف بررسی کنند. این راهکار در درک بهتر از ارتباطات فضایی و سه‌بعدی بین اجزای ساختمان بسیار مفید است. این مدل‌ها مزایای مهمی را به‌خصوص در حل اختلافات پیش از ساخت، حین ساخت و پس از ساخت عرضه می‌کنند. طبیعی است نتیجه نهایی راهکارهای فناوری بیم کیفیت بالاتر، بهره‌وری بهتر و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها است.

تلفیقی توانمند از فناوری بیم و سیستم فضای ابری (Cloud)

اکنون ساختمان‌ها مقادیر زیادی از داده‌ها را به‌دست می‌دهند. از آنجایی که به طور مستمر جزئیات بیشتر و بیشتری به پروژه‌ها افزوده می‌شوند، درنتیجه سایز فایل پروژه‌ها نیز در حال زیاد شدن است که مثلاً شامل تصاویر با وضوح بالا به‌همراه رندرینگ (ارائه تصاویر) و انیمیشن می‌شوند. بنابراین وجود یک منبع مبتنی بر سیستم فضای ابری ضرورت پیدا می‌کند.
از آنجایی که کارفرمایان، معماران و پیمانکاران بیشتری در کل چرخه حیات پروژه درگیر می‌شوند، به اشتراک‌گذاری سریع اطلاعات امری مهمی تلقی می‌شود. یک منبع مبتنی بر سیستم فضای ابری باعث تبادل اطلاعات بیشتر بین ذی‌نفعان پروژه می‌گردد که به داده‌ها عمق و اعتبار بیشتری می‌افزاید. هدف از معرفی قابلیت فضای ابری انعطافی است که این سیستم از لحاظ موقعیت مکان و زمان ارائه می‌کند. حتی در جلسات خارج از کارگاه با کارفرمایان و یا در خانه و یا در هرکجای دیگر می‌توان به فایل‌های پروژه دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را بروزرسانی نمود.
اکنون برخی نوآوری‌های جالب مربوط به دسترسی برنامه کاربردی فناوری بیم به سیستم فضای ابری در بازار وجود دارد. یکی از آن ها سامانه ابری میکروسافت آزور (Azure) است که توان بسیار بالای محاسباتی برای نصب و تنظیم فضای کاری BIM Cloud را ارائه می‌دهد. این سامانه توسط شرکت توسعه نرم افزاری بنتلی (Bentley Systems) برای راهکارهای فضای ابری این شرکت به همراه کاربردهای برجسته‌ای بکاررفته است. همچنین شرکت آتودسک نرم‌افزار مدیریت ساختمان خود را بنام BIM 360 ارائه نموده که معماران، مهندسین و ذی‌نفعان پروژه را قادر می‌سازد تا در فضای کاری متمرکز سیستم ابری فعالیت کنند. این کاربران شامل شرکت های عظیم ساختمانی نظیر Skanska و Balfour Beatty نیز می‌شوند.
پیشرفت در فناوری محاسباتی فضای ابری، دسترسی به اطلاعات، ابزار و فناوری‌ها را آزاد نموده و بستری مبتنی بر همکاری وسیع را فراهم می‌سازد. افزودن فناوری بیم به فضای ابری باعث می‌شود که همه افراد در هر مکان و در هر زمان بتوانند به اطلاعات پروژه دسترسی یابند. ورای همه اینها، متخصصان مختلف می‌توانند به‌طور همزمان برروی مدل‌ها کار کنند، تداخلات را به‌سرعت تعیین و مرتفع نمایند و همه اینها در حالی است که هر تغییری فوراً بروزرسانی می‌شود. این امر هماهنگی پروژه، هماهنگی مدل و مدیریت پروژه را پشتیبانی نموده و باعث طراحی، ساخت و بهبود فرایندهای مربوط به بهره‌‏وری می‌گردد.

منبع : http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *