فناوری بیم (BIM)

فناوری بیم (BIM)


برای بسیاری از افراد یافتن ارزان‏ترین روش ساخت خانه، سؤال ارزشمند به‏ شمار می‏رود. یافتن مقرون به صرفه ترین روش برای ساخت یک خانه ممکن است کار پیچیده‌ای بنظر رسد. اما این چالش با برنامه‌ریزی صحیح و انجام برخی تحقیقات علمی می‌تواند از آنچه فکر می‏شود، ساده‌تر باشد.

در یافتن راهی مقرون به‌صرفه برای ساخت‏‌وساز، آنچه همیشه باید مدنظر قرار بگیرد این است که هیچ چیز نباید به کیفیت لطمه بزند. نکته اساسی این راه یافتن نرم‌افزارهایی است که کار طراحی و مدلسازی را بسیار سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهد.
اغراق نیست اگر ادعا کنیم استفاده از نرم‌افزارهای ساختمانی معتبر می‌تواند شیوه بازی را تغییر دهد. با کمک از این نرم‌افزارها قادر خواهیم بود که کیفیت ارتباطات بین تیمی را بهبود ببخشیم. اینگونه شما و تیم پروژه به‌محض بروز هر گونه ایراد مهم و حساس متوجه آن ایراد خاص خواهید شد.
بنابراین در هنگام جستجو برای یافتن یک پیمانکار خوب، همواره باید به روش کاری آنان توجه ویژه داشته باشید. اگر آنان با نرم‌افزارهای دیجیتالی آشنا هستند، فرصت خوبی دارید تا با یک تیم مبتکر و داده محور همکاری کنید که این خود می‌تواند یک پروژه موفق را در نهایت کیفیت رقم بزند.
حال می‌توانید اطمینان حاصل کنید که با شروع فرآیند ساخت خانه یا پروژه جدیدتان تمام سرمایه بانکی‌تان خالی نمی‌شود. برای آسان‌تر کردن کارها، در زیر به شرح اقدامات اساسی کار پرداخته شده و می‌تواند در ساخت ارزان‌تر پروژه، شما را یاری کند:

۱- گام اول برنامه‌ریزی است

مهم‌ترین گام این است که دقیقاً به آنچه که از ساخت پروژه ساختمان مسکونی خود می‌خواهید، واقف باشید. اساس موفقیت پروژه شما را برنامه‌ریزی کارها تضمین می‌کند. قبل از اقدامات اولیه برای جستجوی یک پیمانکار خوب ضروری است تا یک برنامه تفصیلی در مورد بودجه و ساخت عینی تصویر ذهنی خود تهیه کنید.
با برنامه‌ریزی دقیق به آنچه در طول کل این فرایند می‌خواهید بدست آورید و آنچه بدان نیاز دارید به شکل کاملی واقف خواهید شد. به این ترتیب بسادگی می‌توانید میزان نقدینگی مورد نیاز خود را محاسبه کرده و رویای ساخت ساختمان مسکونی خود را تحقق بخشید.
علاوه بر آن، داشتن دانش کافی از آنچه که می‌خواهید بسازید می‌تواند هم در مدیریت بهتر گردش کاری و هم در مدیریت بهتر منابع به شما یاری رساند. برای مثال، شما می‌توانید تحلیل کنید که به چه نوع مصالحی نیاز دارید و اینکه کدام بخش‌های پروژه را بدون کمک یک پیمانکار می‌توانید تکمیل کنید.

۲- تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهید

اکنون که یک برنامه تفصیلی در ذهن خود دارید، زمان انجام گام اساسی بعدی است. به شکلی کامل و دقیق تحقیق کنید. سعی کنید تا آنجا که ممکن است در مورد فرایند ساختمان مسکونی بیاموزید. از قیمت مصالح گرفته تا روش‌های ساخت و نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، همه و همه می‏‌توانند به شما در طول انجام پروژه در حد خود یاری برسانند.
مهم‌تر از همه این‌ها، جستجوی بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌های بودجه‌ای از دیدگاه پیمانکاران در بازار ساختمان است. بدین روی وقتی هنگام ملاقات با پیمانکار می‌رسد می‌توانید مطمئن باشید که همه اطلاعات لازم برای بحث را داشته و می‌توانید برنامه‌ای که در سر دارید را به آنان تفهیم کنید.
علاوه بر آن، تحقیقات کامل در وجوه عملی دیگر پروژه نیز که معمولاً زمان زیادی می‌برد (نظیر ویژگی‌های ساختمانی و مجوزها) نیز می‌‏تواند به شما یاری رساند.

۳- یک پیمانکار خوب و حرفه ‏ای بیابید

پس از بررسی برنامه خود و انجام تلاش‌های لازم، باید پیمانکاری بیابید که پروژه شما را به شکل قابل ‏قبولی محقق سازد. با فرض این واقعیت که بودجه محدودی دارید، یافتن فردی که بتواند کیفیت و هزینه‌های پایین را با هم پیوند دهد، دارای اهمیت بسیاری است.
برای موفقیت در این امر، باید به دقت روش انجام کار یک پیمانکار را بسنجید. اگر سخن در مورد یک شرکت با قابلیت‏‌های فناورانه است، شانس اینکه کار درخواستی، سریعتر و با دقت بیشتر تکمیل شود، افزایش می‏‌یابد. زیاد طول نخواهد کشید تا متوجه شویم که فناوری در اغلب موارد معادل اخذ نتیجه بهتر و حتی گاهی در طول فرایند ساخت‌وساز گزینه گران‌تری می‌باشد. اما آنچه اهمیت دارد اینکه فناوری در نهایت، باعث صرفه‌جویی در زمان و بودجه می‌شود.
البته گفتگو و مشورت هم نقشی اساسی در انتخاب نهایی شما دارند. سعی کنید در تالارهای گفتگوی مرتبط، نظرات خود را اظهار کرده و نظرات دیگران را جویا شوید. شاید کسی باشد که در گذشته در موقعیت مشابه با شما قرار گرفته باشد و بتواند مسیر درست را به شما نشان دهد. در یک جمله، هر چه بیشتر در مورد پیمانکار خود بدانید بهتر و کارگشا‏تر است.
آخرین ولی مهمترین توصیه آنکه پیمانکاری را انتخاب کنید که بتوانید بهتر با او ارتباط برقرار کنید. بسیار مهم است که در طول فرآیند ساخت‌وساز احساس کنید شخصی را دارید که در کنار شماست و نه در روبرویتان.

۴- نرم‌افزارهای دیجیتالی، دوستان شما هستند

طی گفتگو با پیمانکاران مناسب مختلف، همیشه بخاطر داشته باشید که اگر نرم‌افزارهای دیجیتالی درست به کار گرفته شوند، می‌توانند در فرایند کلی کار شما را از دردسرهای زیادی نجات دهند. بنابراین به تمامی نرم‌افزارهایی که پیمانکار شما ترجیح می‌دهد با آن‌ها کار کند، توجه ویژه داشته باشید.
شما می‌توانید براساس نوع سیستم نرم‌افزارها، کیفیت سرویس‌‏دهی آن‌ها را بخوبی تشخیص دهید. یک فرآیند ساختمانی مبتنی بر همکاری بالا پیش درآمد خوبی است. شما می‌توانید بر روی پیشرفت و تکمیل کارها نظارت کرده و قبل از بروز تداخلات و ناسازگاری‌ها در هر حوزه‌ای به رفع آن‌ها بپردازید.
البته هرگز نباید ضروری‌ترین مورد استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای دیجیتالی که بی‌گمان “داده‌ها” هستند را فراموش کنیم. با جمع‌آوری میزان قابل توجهی از “داده‌ها” می‌توانید شناخت بیشتر و بهتری درمورد پروژه ساختمانی خود بدست آورید.
براین اساس شما می‌توانید از حوزه‌هایی در پروژه ساختمانی‌تان که نیاز به توجه ویژه دارند، بسادگی و بدون زحمت مطلع شوید. این امر می‌تواند در طولانی مدت عاملی ارزشمند باشد، زیرا می‌توانید از ابتدا اقدام به نگهداری فرآیند ساخت ساختمان خود در مسیر صحیح کنید. این کار موجب آسیب‌های کمتر و هزینه‌های پایین‌تر در طول گذر سال‌ها می‌‏شود.

۵- ارتباط امری کلیدی است

عامل مهم دیگر برای موفقیت پروژه ساخت ساختمان مسکونی شما، “ارتباطات” است. شما باید کانال‌های ارتباطی قوی هم با پیمانکار خود و هم با پیمانکاران فرعی که برروی خانه جدید شما کار می‌کنند، برقرار کنید.
برای دستیابی به این ارتباط باید از ابتدا مشخص کنید چه کسی مسؤول چه کاری در طول توسعه پروژه است. بدین صورت شما همیشه می‌دانید که در صورت بروز هرگونه مشکلی به چه کسی مراجعه خواهید کرد. از سوی دیگر در اینجاست که نقش یک نرم‌افزار ساختمانی معتبر می‌تواند تعیین کننده باشد. با درخواست از پیمانکار خود برای اجرای راهکارهای قوی و سریع مدیریتی در طول فرآیند انجام پروژه، می‌توانید شاهد بهبود همکاری بین گروه‌های مختلف درگیر در پروژه بوده و مانع از بروز تأخیرات و انجام اشتباهات پرهزینه شوید.

۶- خودتان آن را انجام دهید (DIY)

اگر اولویت شما این است که پروژه خانه‌سازی خود را طبق بودجه به پیش برانید، هیچ چیز بهتر از آن نیست که سعی کنید تا برخی از کارها را خودتان به عهده بگیرید. به محض داشتن یک برنامه کامل مناسب و گفتگوی تفصیلی در مورد آن با پیمانکاران، مشخص کنید کدامیک از کارها را خودتان می‌توانید انجام دهید.
مخصوصاً اگر قبلاً برخی مهارت‌های ساختمانی را کسب کرده‌اید، دلیلی برای اجتناب از انجام دادن بعضی از این کارها وجود ندارد. با این حال به خاطر بسپارید که باید در مورد مصالحی که برای استفاده انتخاب می‌کنید کاملاً مراقب باشید.
برعکس آنکه، شاید پروژه‌های DIY برای افرادی که هیچ تجربه قبلی در ساختن خانه ندارند، بهترین راهکار نباشد. ممکن است در ابتدا راهکاری خوب و مقرون به صرفه بنظر رسد، ولی سرانجام یک کار ساختمانی ضعیف می‌تواند منجر به هزینه‌های گزاف زیادی شود.
قبل از هرگونه تصمیم، طرفداران و منتقدان این امر را آنالیز کنید و نقشه شخصی DIY خود را بسازید.

۷- از شبکه اینترنت همراه خود استفاده کنید

یک شبکه اینترنتی قوی همیشه می‌تواند مفید باشد. در طول انجام مراحل اولیه پروژه ساخت، در اینترنت کاوش کنید و افرادی که می‌توانند در انجام برخی امور به شما کمک کنند را جستجو کنید. در جستجوی مهارت‌ها و ارتباطات شغلی باشید که هر دوی آن‌ها در نهایت امر مهمی هستند.
سعی کنید تا آنجا که می‌توانید از افراد بیشتری در کارهای DIY مخصوصاً وقتی به کمک بیشتری نیاز دارید، استفاده کنید. بعلاوه دربارۀ مواردی که می‏خواهید استفاده کنید، مشورت کرده و برای طراحی و بهره‌وری هزینه‌ها در جستجوی فردی الهام بخش باشید.
عاقبت آنکه در مورد پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی که قصد دارید با آنها کار کنید تا می‌توانید پرس‏و‏جو کنید. شاید کسی را که می‌شناسید تجربه کار با آن پیمانکاران را داشته باشد و بتواند بر اساس شناخت و تجربه خود، شما را راهنمایی کند.

۸- در مورد فضا، هوشمند باشید

موارد زیادی وجود دارد که افراد خانه‏هایی را می‌سازند که در پایان بسیار بزرگتر و بسیار گران‌تر از آن چیزی شده که لازم بوده است. شما نباید یکی از آن افراد باشید. به همین دلیل باید از فضاهای موجود به‌صورت کارآمد استفاده نمایید. در فرآیند انجام طراحی معماری تاکید کنید که می‌خواهید اتاق‌هایی که عملکردهای متعدد دارند، را داشته باشید. متراژ بیشتر یعنی پرداخت هزینه‌های بیشتر برای پروژه شما. بدین روی تا آنجا که می‌توانید در مورد فضا صرفه‌‏جویی کنید.

۹- در مورد مصالح محتاطانه عمل کنید

این موردی گول زننده است. بطور معمول مصالح میزان قابل توجهی از بودجه شما را به خود اختصاص می‌دهند. چالش بزرگ در طول مرحله انتخاب مواد، وجود کیفیت در کنار قیمت مناسب است.
دوام و ماندگاری باید همیشه مهم‌ترین معیار شما در این خصوص باشد. مصالحی را انتخاب کنید که دوامشان زیاد است و برای خانه و ساکنینش محافظی شایسته‌‏اند.
پیشنهاد ما این است که هزینه‌های انجام شده برای تهیه مصالح را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری قلمداد کنید. هرچه در طول مرحله ساخت‌و‌ساز مبلغ بیشتری برای مصالح بپردازید، در آینده و به سبب آن بهره‌وری بیشتری نصیبتان خواهد شد. بخش‌هایی در پروژه خانه‌سازی وجود دارند که می‌توانند ارزان‌تر تمام شوند ولی انتخاب مصالح را نباید از آن جمله دانست.

۱۰- بیمه همیشه ایده خوبی است

وقتی یک خانه جدید می‌سازیم، ضروری است تا برای آینده نیز برنامه‌ریزی کنیم. درمیان مواردیکه ذکر شد، بیمه شدن نیز در فهرست مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های ساخت یک خانه قرار می‌گیرد. شما خانه خود را در مقابل هر گونه خسارت در آینده محافظت می‌کنید. بدین صورت همیشه می‌توانید مطمئن باشید که خانه شما در مقابل هر خطری – هرچه که می‌خواهد باشد- مصون است. اگر هر مشکلی پیش آید، برای درست کردن یا حداقل بهبود شرایط آن منابع کافی را در اختیار دارید.

در نهایت مقرون به‌صرفه‌‌ترین روش برای ساخت خانه چیست
در پیش گرفتن یک راهکار مقرون‌‏ به‌‏صرفه بی‌گمان نیازمند تلاش‌‏های بسیاری است. اما تلفیقی هوشمندانه از نرم‌افزارهای دیجیتالی، مصالح نوین و یک پیمانکار باتجربه قطعاً می‌تواند به یک تفاوت محسوس منجر شود. چیزی که شما آن را در اختیار دارید! راز ارزان‌ترین روش خانه‌سازی اکنون در دستان شماست!

منبع : http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *