استراتژی بیم

استراتژی بیم


“راهکارهای موثر مدیریت داده‌ها” استانداردهای سازمانی را به اجرا در می‌آورد و فرآیندهای فناوری بیم را تسهیل می‌سازد.

بهره‌برداری از فناوری‌های نوظهور، چشم‌انداز رقابتی شرکت‌های طراحی و مهندسی را متحول ساخته‌اند. قابلیت‌های جدیدی نظیر تجهیزات موبایل، مدلسازی واقعیت و اسکن لیزری ابر نقاط در صنعت ساخت‌وساز متداول‌تر شده است و مهمتر آنکه این روند در آینده هم ادامه خواهد یافت. گرچه اطلاعات و داده‌های بیشتر می‏‌تواند به معنی ساده‌تر شدن کارها باشد اما برای اینکه مدیریت تمامی این داده‌ها ثمربخش باشد، همکاری و هماهنگی کلیه اعضای تیم‌ پروژه، زنجیره تأمین و تدارکات امری ضروری به نظر می‏‌رسد.

در جستجوی ارزش‌ مدیریت داده‌ها

استفاده از داده‌های مهم و گردش‌های کاری استاندارد، هم برای مالکین و هم برای کارفرمایان دارای ارزش بسیار زیادی است. بسیاری از آنان جلوتر از دیگران به اهمیت روزافزون آن پی برده‏ و به این سمت حرکت کرده‏‌اند. امروزه شرکت‌های طراحی و مهندسی بیشتری به سمت راهکارهای مدیریت اطلاعات گام‌ برمی‌دارند. بخشی از این روند به دلیل استفاده از فناوری‌های نوین همچون مدلسازی اطلاعات ساختمان است که کارفرمایان بیشتری آن را به‌عنوان راهکاری تأثیرگذار جهت کاستن هزینه‌ها برگزیده‌اند. البته مزیت این فناوری تنها در کاهش هزینه‌ها نیست، بلکه مدیریت داده‌ها و رصد اطلاعات به‌صورت یکپارچه و در طول چرخه حیات پروژه، مزیت اصلی و اساسی فناوری بیم به‏‌شمار می‌‏آید.

گزارش موسسه معتبر مک‌کینزی (McKinsey) در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد که «شرکت‌های مهندسی و عمرانی می‌توانند با استفاده از فناوری بیم بهره‌وری خود را افزایش دهند.» به گفته تدوین‌کنندگان این گزارش شرکت‌های مهندسی و عمرانی در آمریکای شمالی موفق شده‌اند دارایی خالص خود را بواسطه بروزرسانی روش‌های کاربردی مدیریت داده‌ها از میانگین۶٫۴ درصد تا مرز ۳۰ درصد افزایش دهند.

غلبه بر موانع تا ارائه کارآمد پروژه

بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا با برآورده کردن انتظارات و استانداردهای جدید دیجیتالی در صنعت، به اطلاعات صحیح در وقت مناسب دست پیدا کنند. در این سیستم فایل‌ها از طریق راهکارهای جامع مدیریت داده‌ها، ذخیره و به اشتراک‌گذاشته می‌شوند.

مهندسین اغلب در یک زمان با چندین پروژه سروکار داشته و مدیریت میزان وسیع اطلاعات در گردش به درون و بیرون از شرکت می‌تواند مشکل‏‌زا باشد. رسیدگی به تمامی اقدامات در یک پروژه، تأمین زمان برای طراحی، بررسی‌ها و تأییدات زمان‌بر، سخت و طاقت فرسا است. هرزمان که فایل‌ها جابجا، اصلاح و ارسال می‌شوند، خطاهای انسانی نیز پررنگ‏تر خودنمایی می‏‌کنند. این احتمال وجود دارد که تیم پروژه نسخه اشتباه یک فایل را بارگذاری و اصلاح کند، یا مالکین و کارفرمایان در تأیید مهلت‌های نهایی خطا کنند.

شرکت‌هایی که گردش‌های کاری را بطور کارآمد مدیریت نمی‌کنند، باعث تداوم ریسک در ایجاد خطاها، تأخیرات و تحمیل بودجه‌های گزاف به پروژه می‌شوند. از دیدگاه فناوری بیم دوباره‌کاری‌ها و عدم تطابق رویه‏‌های‏ کاری با استانداردهای معتبر جهانی، می‌تواند مشکلات جدی به آبروی یک شرکت وارد نماید.

شرکت‌هایی که گردش‌های کاری را بطور کارآمد مدیریت نمی‌کنند، باعث تداوم ریسک در ایجاد خطاها، تأخیرات و تحمیل بودجه‌های گزاف به پروژه می‌شوند. از دیدگاه فناوری بیم دوباره‌کاری‌ها و عدم تطابق رویه‏‌های کاری با استانداردهای معتبر جهانی، می‌تواند مشکلاتی جدی به آبروی یک شرکت وارد نماید.

ایجاد یک بستر داده مرتبط برای نتایج بهینه

 “بستر مرتبط داده‌ها[۱]” می‌تواند در موقعیت ذکر شده تغییری اساسی ایجاد کرده و یک چارچوب کاری مناسب برای مدیریت انتظارات فراهم سازد. شرکت‌هایی که می‌خواهند بهره‌وری عملیاتی خود را به حداکثر برسانند، به یک منبع مرکزی برای مدیریت کلیه گردش‌های کاری و مدیریت کل پروژه نیاز دارند؛ یعنی مکانی واحد برای ذخیره‌سازی و مدیریت تمامی اطلاعات موجود و گردش آن در سراسر پروژه. راهکارهای مدیریت داده‌ها ریسک را کاهش داده و امکان حضور اعضای مختلف تیم پروژه را در سرتاسر مرزهای جغرافیایی فراهم می‏‌سازد. همچنین شرکت‌ها با ایجاد بستر داده‌های مرتبط، کنترل بیشتری برروی گردش‌های کاری خود پیدا می‌کنند.

بسیار مهم است که سازمان‌ها با توجه به تأکید فزاینده بر پذیرش فناوری بیم، فرایندهای کاری خود را نظارت و مدیریت نموده و آن‌ها را به مرحله اجرا درآورند. سازمان‌ها به راهکارهای مهمی روی می‌آورند که ابزارهای لازم را جهت بهینه‌سازی گردش‌های کاری را برایشان فراهم می‌سازند. آن‌ها از استانداردهای کنترل مستندات پیروی کرده و اقلام قابل تحویل را به‌صورت کارآمد مدیریت می‌کنند.

هنگامی که مستندات صحیح به همراه کلیه فایل‌های وابسته به اشتراک گذاشته می‌شوند، گردش‏کاری خودکار در سازمان‌ها به شکل مناسبی مهیا می‌شود. مثلاً وقتی طراح، فایلی را بررسی و تأیید کرده، یعنی همه موارد پیگیری شده و همه شرایط برای تأیید در هر مرحله آماده شده است.

 فرایند فوق چرخه تأیید را کوتاه کرده و زمان‌بندی پروژه‌ها را سریع و کارآمد می‌سازد. همه این‌ها در حالی است که استانداردهای سازمانی نیز به اجرا درآمده و عملکرد مطلوب فناوری بیم تضمین می‌شود.

نوآوری‌های دیجیتالی و  رشد صنعت

شرکت‌های طراحی و مهندسی به مزایای فناوری بیم و راهکارهای پیشرفته مدلسازی در طراحی پی برده‌اند. اکنون این شرکت‌های عمرانی به فناوری‌های پیچیده و سطح بالایی برای مدیریت مشکلات اجرایی در پروژه‌ها و ساماندهی کارآمد اطلاعات در یک بستر مرتبط داده‌ها روی آورده‌اند. از آنجا که فناوری‌های دیجیتالی، چگونگی طراحی و مدیریت پروژه‌ها را در این صنعت تغییر می‌دهند، شرکت‌ها برای رشد و توسعه بایستی پذیرای نوآوری‌های دیجیتالی شوند.

[۱] connected data environment

منبع : http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *