ترکیب داده های هوایی و موبایلی

ترکیب داده های هوایی و موبایلی


ایجاد ساختارهای دقیق از امکانات پیچیده دیگر یک پروژه بلند مدت نیست.

هنگامی که گروه Caltech توسط دو مرد در کلگری، آلبرتا، در سال 1990 تأسیس شد، آنها با هدف تبدیل شدن به شرکت پیشرو در غرب کانادا برای خدمات ژئوماتیک با توجه به تخصص در حوزه های نفت، گاز و تاسیسات شروع به کار کردند. شرکت هایی که بالاترین استانداردهای کیفیت داده را می طلبند.

 

اکنون با بیش از 150 کارمند و دفاتر متعدد از وینیپگ تا فورت سنت جان، Caltech با ارزش دادن به نوآوری و فناوری، که در 32 سال گذشته با سرعت در عرصه ژئوماتیک حرکت کرده است، به هدف خود رسیده است. 

با وجود اینکه این روزها Caltech از نظر فناوری ماهر است، نقشه برداران و مهندسان این شرکت گاهی اوقات با شغلی مواجه می شوند که فناوری داخلی آنها ممکن است قادر به انجام آن باشد، اما نه به اندازه کارآمدی مورد نیاز برای برآورده کردن استانداردهای بالای داده های مورد نیاز برای بهترین تحویل ممکن، به ویژه برای مشتریان نفت و گاز. 

زمانی که Caltech قراردادی برای تولید تاسیساتی که برای یک نیروگاه گاز طبیعی بزرگ ساخته شده بود، منعقد شد، بخشی از یک سیستم خط لوله عظیم که گاز را جمع‌آوری می‌کند و آن را در سراسر غرب کانادا و ایالات متحده منتقل می‌کند. 

سایت کارخانه 160 هکتاری شامل تعداد زیادی لوله، ساختمان و تجهیزات بود. با استفاده از ابزارهای نقشه برداری که Caltech در اختیار داشت، تکمیل پروژه تا حدی از دقت که برای مشتری مفید باشد بسیار دشوار بود. تنها ابزاری که Caltech در اختیار داشت و می‌توانست مورد استفاده قرار گیرد، MMS زمینی بود، اما به دلیل اندازه امکانات، امکان‌پذیر نبود. 

کارکنان Caltech که همیشه به دنبال فناوری پیشرفته بودند، به Phoenix LiDAR Systems، یک شرکت مستقر در آستین، تگزاس که راه‌حل‌های نوآورانه نقشه‌برداری لیدار را ایجاد می‌کند که گزینه‌های سریع‌تر و اقتصادی‌تری را به مشتریان ارائه می‌دهد، روی آوردند. 

ترکیب داده های هوایی و موبایلی
ترکیب داده های هوایی و موبایلی

با استفاده از راه حل نقشه برداری Phoenix Ranger LR که به یک کامیون متصل شده و سپس به یک پهپاد منتقل شده است، Caltech Group، یک شرکت ژئوماتیک در غرب کانادا، اسکن های ساخته شده (نگاه کنید به زیر) از یک کارخانه گاز طبیعی 160 هکتاری در کانادا با بسیار بالا ایجاد کرد. دقت فقط در یک روز

Caltech روی راه حل نقشه برداری Ranger LR شرکت Phoenix Lidar سرمایه گذاری کرد، که به شرکت اجازه داد به سرعت و با دقت داده های ساخته شده را از این مرکز عظیم با دقت بسیار بالا تنها در یک روز ایجاد کند. سیستم رنجر به گونه ای ساخته شده است که هم بر روی زمین به عنوان یک اسکنر زمینی و هم در هوا به عنوان یک UAS کار کند. 

ترکیب داده های هوایی و موبایلی
ترکیب داده های هوایی و موبایلی

داده‌های تحویل‌شده به‌عنوان دوقلوی دیجیتالی از امکانات مشتریان خود عمل می‌کنند و به کاربران نهایی این امکان را می‌دهند که به صورت دیجیتالی از امکانات آن‌ها بازدید کرده و تصمیم‌گیری آگاهانه بگیرند. توانایی ارزش افزوده برای انتشار آسان داده های جغرافیایی سه بعدی در قالبی کاربرپسند، همکاری با افراد در تمام سطوح مهارت را تسهیل می کند – هم در داخل سازمان و هم در خارج با پیمانکاران فرعی. 

داده‌های پیچیده با نصب سیستم Phoenix Lidar بر روی یک کامیون و رانندگی در سایت جمع‌آوری شد و تصاویر کروی و لیدار با چگالی بالا 360 درجه جمع‌آوری شد. سپس خدمه لیدار و INS را برداشتند و دوربین سونی A7RII را روی آن نصب کردند. سپس روی پهپاد Freefly Alta X قرار گرفت.  

این پیکربندی به Caltech اجازه داد تا به سرعت تصاویر و تصاویر هوایی با چگالی بالا را جمع آوری کند. سپس هر دو مجموعه داده با استفاده از مجموعه Terrasolid ادغام شدند و داده ها در صحنه های وب ArcGIS Online 3D به اشتراک گذاشته شدند. این صحنه های وب سه بعدی به عنوان دوقلوی دیجیتالی از امکانات عمل می کنند. لیدار و تصاویر، به‌علاوه داده‌های اضافی، مانند مش‌های بافت‌دار سه‌بعدی، خطوط CAD، چند خطوط سه‌بعدی استخراج‌شده، پی‌دی‌اف‌های جغرافیایی ارجاع‌شده، و داده‌های GIS اضافی در یک صحنه واحد ترکیب شدند.  

این به پرسنل مشتری اجازه می دهد تا به صورت دیجیتالی از امکانات آنها بازدید کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند و همچنین با مهندسان و پرسنل پروژه در سازمان خود و با پیمانکاران فرعی همکاری کنند. 

راه حل نقشه برداری Ranger LR به Caltech اجازه داد تا با موفقیت جمع آوری داده ها را تکمیل کند و تسهیلات قابل تحویل را که ساخته شده بود در یک جدول زمانی بسیار کوتاه بچرخاند. همه محصولات تحویلی پروژه از مشخصات دقت ASPRS برخوردار بوده یا از آنها فراتر رفته است. 

من به ادعاهایی که برخی از سازندگان سخت‌افزار در رابطه با دقت مطرح می‌کنند بسیار انتقاد می‌کنم. گرگ استامنز، دانشمند نقشه‌برداری دارای گواهینامه ASPRS – UAS، گفت: ما توانسته‌ایم به دقت ادعا شده توسط Phoenix که با استفاده از استانداردهای ASPRS تأیید شده است، برسیم و از آن فراتر برویم. 

ترکیبی از جمع‌آوری سریع داده‌ها، زمان پردازش، و کیفیت داده‌ها منجر به پیشنهادات مشتری اضافی برای پروژه‌های بزرگتر شد که متعاقباً به تیم Caltech تعلق گرفت. 

علاوه بر این، سیستم Phoenix Ranger LR به تیم Caltech این امکان را داد که به ارائه خدمات UAS MMS ادامه دهد، اما همچنین به MMS زمینی و MMS مبتنی بر هلیکوپتر برای نقشه برداری منطقه بزرگتر و راهروهای خطی منشعب شود. MMS با دقت بالا سرمایه گذاری قابل توجهی است، اما به طور قابل توجهی کمتر از MMS لیزری تک و دوگانه زمینی است. 

Stamnes گفت: «ما می‌توانیم داده‌های باکیفیت مشابه آن سیستم‌ها را جمع‌آوری کنیم، در حالی که هنوز می‌توانیم از یک سیستم واحد در چندین پلتفرم استفاده کنیم. سایرین که در MMS های زمینی و با هزینه بالاتر سرمایه گذاری کرده اند، باید علاوه بر سرمایه گذاری اولیه، MMS دیگری را برای هلیکوپتر و UAS خریداری کنند. 

سرمایه گذاری Caltech به روشی فراتر از پروژه خط لوله اولیه ای که برای آن استفاده شده بود، نتیجه می دهد. در سال‌های 2019 و 2020، شرکت مجبور شد کار را به دلیل دور بودن سایت یا مسائل مربوط به UAS در مناطق جنگلی و در راهروهای خطی رد کند، یا به دلیل اینکه اندازه پروژه‌ها برای UAS قابل اجرا نبود و Caltech نمی‌توانست با آن رقابت کند. خدمات هلیکوپتر و بال ثابت آن. 

این شرکت یک پروژه MMS هوایی 9000 هکتاری را برای یک شرکت معدنی که درخواست استفاده از UAS را داشت، تکمیل کرد. استمنس می گوید که او معتقد است این یکی از بزرگترین پروژه های UAS برای جمع آوری تصاویر و داده های لیدار برای تولید تصویر موزاییکی اصلاح شده و مدل دیجیتال زمین (DTM) است. 

Stamnes می گوید: “این پروژه بیش از دو هفته برای جمع آوری داده ها و چندین هفته برای پردازش داده ها طول کشید.” این پروژه 9000 هکتاری را می‌توان با سیستم رنجر LR در یک روز و با نصب بر روی هلیکوپتر تکمیل کرد. و این داده‌ها می‌توانند در عرض دو هفته تغییر کنند.» و او اضافه می کند که این سیستم داده های خام با دقت بالاتری تولید می کند. 

در نتیجه، موفقیت آنها با سیستم فونیکس، Stamnes با مشتریانی که Caltech در گذشته برای آنها کار کرده بود، اما پروژه های بزرگتر را رد کرده بود، تماس گرفت. او به آن مشتریان اطلاع داد که Caltech سرمایه گذاری قابل توجهی در سخت افزار، نرم افزار و فرآیندها انجام داده است و اکنون می تواند پروژه هایی را که در گذشته رد کرده بود، تکمیل کند. 

Stamnes می گوید: «(آن مشتریان) برای پروژه های بزرگتر پیشنهاد قیمت دادند و به ما اعطا کردند. تیم ما توانست با موفقیت جمع‌آوری داده‌ها را تکمیل کند و محصولات قابل تحویل را در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه به آنها برگرداند، مشابه زمانی که در گذشته در پروژه‌های کوچک‌تر در اندازه UAS داشتیم. 

یکی از مشکلات داشتن MMS بسیار کارآمد این است که پروژه‌ها را در مقایسه با سیستم‌های خاص UAS به سرعت تکمیل می‌کند که نتیجه آن کاهش کار است. استمنس می گوید که او خوشبین است که Caltech بتواند قدرت MMS زمینی و استخراج ویژگی را به مشتریان فعلی و جدید نشان دهد و این شرکت قادر خواهد بود به مشتریان ما کمک کند تا در پیگیری پروژه های نقشه برداری توپوگرافی در مناطق شهری و حمل و نقل رقابت کنند. راهروه

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *