واقعیت ترکیبی کامل در بیم

واقعیت ترکیبی کامل در بیم


اکنون، با یک ویزور نمایشگر هدآپ و حرکات دست – بدون نیاز به کنترل – طرح ساخت واقعیت ترکیبی از “علمی تخیلی” به محل کار تبدیل شد.

متاسفم، اما باید کمی فکر کنم… اگر تا به حال پروژه ساخت و ساز/بررسی انجام داده اید، می دانید که چقدر می تواند دست و پا گیر و وقت گیر باشد. در حالی که پیشرفت‌های زیادی در چیدمان صورت گرفته است، به‌ویژه زمانی که ایستگاه‌های کل روباتیک (RTS) در جریان‌های کاری استیکینگ معرفی شدند، این فرآیند همچنان می‌تواند دردناک باشد. دستکاری کنترل کننده دستی، قطب منشور و حباب، جهت گیری روی RTS، و تطبیق مدل پلان/طراحی با نکاتی که باید در آن نقش داشته باشید – این کمی هنری است که نیاز به تمرین زیاد دارد.

اما اگر بتوانید یک گیره واقعیت افزوده/مختلط کامل را به کلاه سخت خود بچسبانید و مدل طراحی را بر روی نمای سایت خود مشاهده کنید، چه؟ شما می‌توانید در همان نمای نقطه‌ای را انتخاب کنید، به آن‌ها پیمایش کنید، و عکس‌ها را کاملاً آزاد بگیرید – و همه اینها را با حرکات انگشت کنترل کنید. آن راه اندازی بالاخره به عنوان یک محصول کارآمد اعلام شد.

واقعیت ترکیبی کامل در بیم

راه حل MR

در 31 ژانویه 2022، Trimble FieldLink MR را معرفی کرد ، نسخه جدیدی از نرم افزار میدانی خود برای ساخت و ساز (که خدمه معمولاً روی یک کنترلر یا تبلت دستی استفاده می کنند). اکنون برای اجرا در پوشیدنی XR10 سازگار شده است ( ویژگی xyHt را در سال 2019 ببینید: “A New Mix” ) که به کلاه های سخت استاندارد متصل می شود. FieldLink نرم‌افزاری است که مدل‌ها و داده‌های طراحی ساخت‌وساز/BIM را به ابزارهای میدانی مانند ایستگاه‌های رباتیک توتال و مریخ نوردهای GNSS برای چیدمان و سایر کارهای مرتبط می‌آورد. FieldLink استاندارد از این نظر شبیه به نرم افزار میدانی Trimble Access است که نقشه برداران برای کنترل ابزارهای خود برای جمع آوری و چیدمان داده های میدانی استفاده می کنند.

Trimble یکی از اولین توسعه دهندگان برنامه های کاربردی برای پوشیدنی واقعیت مختلط (MR) مایکروسافت HoloLens 2 بود که در سال 2019 راه اندازی شد. این همکاری با مایکروسافت منجر به XR10 شد و Trimble از آن زمان تاکنون چندین برنامه را برای این سیستم توسعه داده است. این پوشیدنی، اگر با HoloLens 2 یا XR10 آشنایی ندارید، دارای یک گیره در جلو، با دو صفحه نمایش شفاف “هد آپ”، یکی در جلوی هر چشم است. شما دنیای واقعی را از طریق ویزور می بینید و ویژگی های مجازی روی نمایشگرهای کوچک نمایش داده می شوند، بنابراین هر دو دنیا را در میدان دید یکی می بینید. این دستگاه دارای مجموعه ای از پردازنده های بزرگ است که در پشت دستگاه قرار دارند. در HoloLens 2 و XR10 یک ماژول با مجموعه ای از پردازنده های بزرگ و کارت های ویدئویی در قسمتی از دستگاه قرار دارد که در پشت هارد کلاه قرار دارد. حرکات چشم شما توسط دستگاه ردیابی می شود (و تشخیص عنبیه نیز می تواند برای امنیت استفاده شود). می تواند بگوید روی چه بخشی از نما متمرکز شده اید، مثلاً چه بخشی از مدل طراحی. شکل دست شما مدل می شود، بنابراین بهتر می تواند حرکات انگشتی را که برای کار با آن استفاده می کنید تشخیص دهد. درباره نحوه عملکرد این پوشیدنی بیشتر بخوانیداینجا .

طرح بندی در ضربه زدن یک انگشت

ناتان پاتون مدیر محصول FieldLink MR است. او دارای مدرک ژئوماتیک از دانشگاه کلگری است و قبل از پیوستن به تریمبل چند سال پیش، در این زمینه بررسی کرده است. اولین پست او در Trimble با تیم واقعیت ترکیبی بود که منجر به نقش او در توسعه این راه حل شد. پاتون همچنین به عنوان یکی از 22 جوان حرفه‌ای فضایی xyHt برای تماشا در سال 2022 انتخاب شد.

ناتان پاتون، مدیر محصول FieldLink MR، کنترل حرکات دست را نشان می‌دهد.

“برای stakeout استاندارد، ابتدا باید یک برداشتن از نقاط کنترل انجام دهید تا مدل طراحی را جهت دهید. سپس نقطه ای را که می خواهید در کنترلر قرار دهید انتخاب می کنید، میله را نگه می دارید، ایستگاه توتال از میله عکس می گیرد و سپس به کنترلر نگاه می کنید تا ببینید چقدر باید به سمت چپ/راست-جلو/پشت حرکت کنید. پاتون می‌گوید: نوک میله را روی نقطه قرار دهید. ما این را «رقص نظرسنجی» می نامیم. شما مدام به اطراف می‌چرخید، در حالی که ابزار به‌طور مداوم به‌روزرسانی‌ها و دستورالعمل‌ها را ارائه می‌کند تا شما را به نقطه‌ی اصلی برساند.» در حالی که یک جهش بزرگ به جلو نسبت به روزهای محاسبه سهمیه‌های شعاعی از مجموعه پلان (و کشیدن نوار از نقطه نصب قبل از آن) روند فعلی هنوز هم می‌تواند زمان‌بر باشد، حتی گاهی اوقات حتی به کندی پنج دقیقه در هر نقطه. و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا “قطب نما در باسن خود را بگیرید،

پاتون می‌گوید: «ما می‌خواستیم از اشتباه تلاش برای بهبود فرآیند با تغییر کامل کار جلوگیری کنیم. ما نیازی به اختراع یک برنامه چیدمان کاملاً جدید احساس نکردیم. در عوض، ما موجود و آشنا را از طریق واقعیت ترکیبی کارآمدتر و آسان‌تر می‌کنیم.» هرکسی که از FieldLink، Access، یا سایر برنامه‌های طرح‌بندی استفاده کرده باشد، این تفاوت را پیدا نمی‌کند، فقط با رابط کاربری متفاوت. 

او گردش کار جدید با XR10 و FieldLink MR را توضیح می‌دهد: «کاربر می‌تواند طرح یا مدل طراحی را در نمای XR10، روی سایت ببیند، و می‌تواند هر یک از عملکردهای عادی را با نگاه کردن به ویژگی‌ها یا منوها، مانند نگاه کردن به بالا، انجام دهد. نقاط کنترل، انتخاب/ذخیره کردن با حرکات ساده «شیر هوا».

واقعیت ترکیبی کامل در بیم
واقعیت ترکیبی کامل در بیم

آنچه کاربران از منظر خود، پوشیدن گیره MR، در طول عملیات stakeout می بینند. انتخاب یک نقطه برای شرط بندی (چپ) و یک منوی وضعیت/به روز رسانی (راست).

زمانی که هولولنز 2 برای اولین بار منتشر شد، مدتی با آن کار کردم. این ردیابی می کند که چشمان شما به کجا نگاه می کنند و تسلط بر حرکات انگشت تنها چند دقیقه طول می کشد. عناصر مجازی، مانند پلان و منو، از طریق دو نمایشگر داخل ویزور بر روی نمای دنیای واقعی به نظر می‌رسند، بنابراین به نظر نمی‌رسد که مشکل خاصی با تابش خیره کننده یا بازتاب‌های خارجی مانع شود.

پاتون می‌گوید: «کاربر ابتدا وارد می‌شود و فایل‌های خود را از منو انتخاب می‌کند، امتیازات خود را انتخاب می‌کند، مدل‌های خود را انتخاب می‌کند، و سپس به فرآیند واقعی واقعیت ترکیبی می‌پرد. «و درست مانند رایانه لوحی، به ایستگاه کل خود متصل شوید. از طریق رادیو یا از طریق Wi-Fi، همه چیز دقیقاً یکسان است. و سپس کاربر، درست مانند امروز، طرحی از تمام نقاط کنترل خود و همچنین مدل را می‌بیند – در این مورد، به صورت سه بعدی کاملاً روی سایت قرار گرفته است.

دقیقاً مانند یک کنترلر یا رایانه لوحی، نقطه کنترل یک را انتخاب می کنید و سپس کاربر به جایی که آن نقطه کنترل در سایت ساخت و ساز است هدایت می شود. و آنها با کل ایستگاه رصد خواهند کرد. فقط انجام یک رزکسیون منظم و دقیقاً به همین ترتیب، سیستم جهت یابی شده است و مدل و نقاط در نمای 1:1 در اطراف هستند.

سپس کاربر می تواند انتخاب کند که کدام نقاط را در نظر می گیرد. بگوییم کاربری امروز پیچ‌های آویز تهویه مطبوع را انجام می‌دهد و آویز لوله را روزی دیگر. آن‌ها می‌توانند فهرست را محدود کنند، و اگر هنوز فهرست شده باشد یا نه، وضعیتی را نشان می‌دهد. کاربر ابتدا Layout Mode را انتخاب می کند و سپس یک نقطه را انتخاب می کند و به آن می رود (از طریق پرتو بزرگ نور). پس از نزدیک شدن به این نقطه، رابط به طور خودکار تغییر می کند تا فلش های تنظیم دقیق را برای موقعیت دقیق قطب منشور نشان دهد. پاتون خاطرنشان می کند که این با فرآیند قدیمی تفاوت دارد زیرا جهت های چپ/راست-جلو/پشت در کنترلر فرض می کند که کاربر به سمت RTS نگاه می کند. در نسخه MR، کاربران بدون توجه به اینکه در چه جهتی قرار دارند، فلش ها را می بینند. هنگامی که روی نقطه قرار می گیرد، کاربر روی دکمه مجازی ضربه می زند تا نقطه را به صورت شرط بندی ذخیره کند.

رسیدن به سریعتر، سریعتر

این کار چقدر می تواند کارآمدتر باشد؟ Trimble هنوز برای بیان رقم دقیق آماده نیست، اما آزمایش های اولیه در حال حاضر صرفه جویی قابل توجهی در زمان را در مقایسه با چیدمان سنتی مبتنی بر تبلت نشان می دهد. اما همچنین، زمان کمتری برای تسلط بر آن نیاز است. در یک آزمایش با خدمه ساخت و ساز، از یکی از خدمه که قبلاً هیچ طرحی را انجام نداده بود، خواسته شد تا نکاتی را با MR در میان بگذارد. سپس پاتون که تجربه زیادی از چیدمان داشته است، این کار را با تبلت و گردش کار قدیمی انجام داد. آنها بارها را در یک مسابقه با هم برابر کردند تا 20 امتیاز کسب کنند، اما با تازه‌کار FieldLink MR که در ست دوم 20 امتیازی پیش رفت.

اما مردم چگونه با این نوع رابط کاربری جدید برخورد خواهند کرد؟ بنابراین بسیاری از ما به صفحه کلیدهای لمسی و خیره شدن به آن کنترلر یا تبلت دستی عادت کرده ایم. اما از سوی دیگر (بدون جناس) ما در بسیاری از جنبه های دیگر زندگی روزمره خود، به ویژه در میان نسل های جوان، شاهد واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی بیشتری هستیم. در غیر این صورت AR و MR در حال تغییر ساخت و ساز و نقشه برداری به روش های دیگر هستند. راه حل های AR مانند SiteVision وجود دارد، که تیم های طراحی و ساخت از آن برای مشاهده طرح جهت دار و مقیاس بندی شده در تلفن یا رایانه لوحی استفاده می کنند که روی نمای دوربین قرار گرفته است. حتی در برخی از گردش‌های کاری مخاطره‌آمیز، با RTS که دوربین‌هایی مانند SX10 دارند، روی کنترل‌کننده یا تبلت همان چیزی را می‌بینید که دوربین می‌بیند و مدل روی آن قرار گرفته است. این واقعیت افزوده است، فقط مانند XR10 غوطه ور نیست.

ممکن است از همه تبلیغات در مورد “متافورس” و برخی از عینک‌ها و هدست‌های احمقانه VR/AR اولیه خسته شویم (به یاد داشته باشید که چگونه عینک گوگل سریع‌تر از زمانی که وارد می‌شد محو شد و اگر در مکان‌های عمومی استفاده می‌شد تقریباً یک “آهن‌ربای پانچ” بود؟). من این گردش کار چیدمان خاص را با چنین پوشیدنی امتحان نکرده‌ام، اما تمرین‌های آزمایشی کافی را با HoloLens 2 انجام دادم و این باعث شد که در آینده چه کاری می‌توان با آن برای نقشه‌برداری و ساخت‌وساز انجام داد (بیشتر در زیر).

FieldLink MR باید چند ماه دیگر به خیابان ها بیاید. شنیدن تجربیات کاربران بسیار عالی خواهد بود.

MR برای نقشه برداری؟

تریمبل هنوز چیزی در مورد احتمالات یا هیچ جدول زمانی برای ادغام این راه حل در بررسی گردش کارها نمی گوید – در حال حاضر تمرکز بر ساخت و ساز است. اگرچه بحث هایی در مورد کاربردهای بالقوه تونل زنی وجود داشت. اما واقعاً ممکن است برخی از امکانات جالب برای نقشه برداری و سایر کاربردها وجود داشته باشد.

FieldLink بسیاری از عناصر اصلی را با Access به اشتراک می گذارد که با ابزارهای نقشه برداری استفاده می شود. و همینطور خطوط ابزار ساخت و ساز و نقشه برداری مربوطه. ممکن است بخش‌بندی بیشتری توسط کاربران ساخت‌وساز انجام شود، اما بسیاری از نقشه‌برداران نیز به صورت نسبتاً منظم نقش‌بندی را انجام می‌دهند. من همچنین به این فکر می‌کنم که فناوری MR چقدر می‌تواند برای نقشه‌برداری توپوگرافی یا هر کار میدانی در این زمینه با ایستگاه‌های کل، GNSS یا حتی اسکنرها مفید باشد. تصور کنید:

  • مشاهده پیشرفت نقاط/خط‌هایی که در نما جمع‌آوری می‌کنید، مانند کاری که کاربر روی یک کنترلر یا رایانه لوحی انجام می‌دهد، اما بدون استفاده از هندزفری، بدون اینکه سخت‌افزار دیگری را بچرخانید.
  • امیدواریم به زودی، قطب‌های منشوری بتوانند مانند مریخ‌نوردهای GNSS (مانند R12i)، جبران شیب بدون کالیبراسیون داشته باشند، بنابراین می‌توانید در زمان بیشتری صرفه‌جویی کنید، بدون اینکه از حباب خارج شوید. احتمالاً این باید یک فناوری متفاوت به عنوان جبران شیب از GNSS/IMU باشد. شاید ترکیبی از IMU، لیزر، دوربین(های) RTS و دوربین های XR10 باشد. و صحبت از GNSS، موقعیت‌های ماهواره‌ای زنده می‌تواند در نمای کاربران نشان داده شود، مانند برخی از برنامه‌های تلفن. این یک افزونه خوب برای XR10 خواهد بود.
  • اسکن کردن می‌تواند بیشتر شبیه «نقاشی» شود و ویژگی‌ها و مناطقی را برای اسکن با حرکات دست انتخاب کنید.
  • گزینه های ورودی بیشتر، مانند صدا. کار میدانی اغلب شامل ورودی‌های متنی است، و در حالی که منوهای ضربه زدن به هوا با فهرست کدهای فیلد زمانی که به آن عادت کنید می‌تواند عالی باشد، تسلط بر صفحه‌کلیدهای مجازی شناور می‌تواند خسته‌کننده باشد.

آیا پوشیدنی های MR می توانند نیاز به کنترلر/تبلت را برطرف کنند؟ احتمالاً نه به طور کامل، اما بسته به اینکه چقدر قابل استفاده هستند و اگر در زمان و دردسر صرفه جویی کنند، ممکن است روزی برای بسیاری از کاربران استفاده شوند. البته، سرعت ادغام MR و ابزارهای پوشیدنی مانند XR10 در راه حل های نقشه برداری می تواند تابعی از درخواست تعداد نقشه برداران و میزان صدای بلند آن باشد

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *