کارگاه های عمرانی

کارگاه های عمرانی


پهباد‌ها برای طرفداران فناوری چیزی بیش از یک نوع رادار را معنا می‌دهد. این تجهیزات دیده‌بانی هوایی بصورت فزاینده‌ای نقش مهمی در بازرسی و نظارت کارگاه‌ها در صنایع ساخت‌وساز و همچنین صنایع منتج به تخریب سازه‌‏ها ایفاء می‌کنند.

شرکت‌های ساختمانی به‌واسطه این پهباد‌ها یا خودروهای هوایی بدون سرنشین (UAV) مجهز به دوربین‌هایی باکیفیت تصاویر مطلوب بوده که توان ثبت تصاویر را با جزئیات بالا دارند. به این صورت که تصاویر به صورت زنده و یا ضبط شده فعالیت‌های کارگاهی را برای مدیران نشان می‌دهد. پهباد‌ها در افزایش ایمنی و سلامت کارکنان کارگاه عمرانی، قابلیت‌ها و مزایای ارزشمند بی‌شماری را ارائه می‌کنند که روش‌های سنتی نظارت و ارزیابی را به کناری خواهند راند.

نظارت و بررسی در کارگاه‌های عمرانی با استفاده از پهبادها

“ایمنی و سلامت” از اهمیت بسیار زیادی برای کارآیی روان و خالی از اشکال کارکنان کارگاه‌های عمرانی برخوردار هستند. پهباد‌ها از طریق نظارت هوایی و ارائه تصویری کلی می‌توانند به تمامی اوضاع کارگاه نظارت کنند. پهباد‌ها قابلیت نظارت بر بلندترین و غیرقابل دسترس‌ترین ساختمان‌ها را از نزدیک دارند. بدین روی به شرکت‌های ساختمانی یاری می‌رسانند تا نسبت به انجام تمامی کارها مطابق با دقیق‌ترین مقررات ایمنی و سلامت، اطمینان حاصل کنند.

قبلاً برای نظارت هوایی شرکت‌های عمرانی از بالگردها و هواپیماهای سبک استفاده می‌کردند. استفاده از این تجهیزات وابسته به شرایط آب و هوایی بود. اما اکنون استفاده از پهباد‌ها باعث می‌شود که در کسری از زمان و هزینه، کل کارگاه حتی در شرایط بد آب و هوایی بطور کامل بازبینی و نظارت گردد.

البته نظارت فردی همچنان جایگاه خود را در کارگاه‌های عمرانی حفظ خواهد کرد. اما استفاده از پهباد‌ها می‌تواند خطرات ناشی از کار ناظرین در ارتفاع را کاهش داده و مناطق زیادی از کارگاه عمرانی را بصورت یکباره پوشش دهد. این راهکار با سرعت بخشی به فرآیند بازرسی، برنامه زمان‌بندی پروژه را نیز حفظ می‌کند.

نظارت بر ایمنی در کارگاه‌ها

هر اقدامی که صورت می‌گیرد باید برای کسب اطمینان از این باشد که کار در کارگاه کاملاً مطابق با مقررات ایمنی و سلامت انجام بشود. البته در بعضی مواقع تخلفاتی نیز روی می‌دهد. تصاویر و ویدئوهای پهباد‌ها باعث هدایت پروژه به سمت انجام کامل و مناسب این مقررات مربوط به ایمنی و سلامت کار می‌‌شود. اگرچه از نظر قانونی نمی‌توان از پهباد‌ها برای نظارت بر کارکنان استفاده کرد، اما وجود آن در کارگاه می‌تواند مانند یک بازدارنده مانع از نادیده انگاشتن مقررات و انجام ناقص و بی‌کیفیت کارها شود. این راهکار کارآیی نیروی کار را در بالاترین میزان استاندارد حفظ نموده و یک محیط کاری ایمن را برقرار می‏‌سازد.

در نتیجه با وجود پهباد‌ها، احتمال بروز حوادث کاهش یافته و درک اینکه چرا و چگونه اشتباهی رخ می‌دهد آسانتر می‏‌گردد. بدین صورت می‌توان از بروز هرگونه حوادث تکراری جلوگیری نمود.
علاوه بر آن، در برخی محیط‌های حادثه خیر نظیر جایی که در آن پنبه نسوز وجود داشته باشد و در شرایط خطیر همچون آتش‌سوزی اعزام پهبادها اطلاعات ذی‌قیمتی را برای تیم ساخت‌وساز و یا عملیاتی ارسال می‌کند.

مستندسازی بهتر

وجود پهباد‌ها فقط هنگامیکه کارگاه فعال و مشغول به کار است، مفید نیست. فرآیند توسعه قبل از شروع هرگونه‌ کاری در کارگاه، از بررسی جامع ایمنی و سلامت منتفع می‌گردد. حتی برخی از پهباد‌ها می‌توانند بطورکامل مدل‌های سه‌بعدی از کارگاه را ترسیم کنند که بویژه برای بازسازی‌ها و یا انجام فرآیند مرمت و مقاوم سازی مکان‌های حساس، بسیار ارزشمند است.

بناهای تاریخی همواره در فرایند طراحی گرایش منحصر به فرد خود را دارا هستند. بنابراین مجموعه‌ای از فرآیند اسکن لیزری، فناوری GPS و عکس‌برداری هوایی پهباد‌ها، می‌تواند یک نمایش سه‌بعدی دقیق دیجیتالی از این بناها را بسازد. این نمایش به تیم عمرانی اجازه دهد که بر پیچیدگی‌های فنی و همچنین ایمنی و سلامت فائق آمده و راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از مشکلات را پیش‌بینی کنند. این امر هم در زمان صرفه‌جویی می‌کند و هم تماس انسانی با بناهای تاریخی آسیب‌پذیر را کاهش می‌دهد.

همچنین این نحوه بررسی تیم ساختمانی را قادر می‌سازد تا اطمینان حاصل نماید که پروژه همانگونه که مناسب می‌‏باشد، در حال پیشرفت است. با قراردادن عکسبرداری‌های انجام شده توسط پهبادها برروی نقشه‌های اصلی مشاهده هرگونه مغایرتی که ممکن است صورت گرفته باشد و همچنین تصحیح آن‌ها به طور مطمئن آسان می‌گردد.
عکسبرداری توسط پهباد‌ها و فناوری‌های ترکیبی وابسته، گزارش‌دهی به کارفرما در هر مرحله از پروژه را آسان‌تر و عمیق‌تر می‌کند. بخصوص هنگامی که برای کارفرما مقدور نیست تا خودش شخصاً از کارگاه بازدید کند این فناوری بسیار کاربردی است.

علاوه برآن، هنگامیکه که باید نظارت بر ایمنی و سلامت بدون سروصدا و مزاحمت انجام شود، یک هواپیمای بدون سرنشین پاسخی آشکار برای به حداقل رساندن مزاحمت‌ها است. کار در محوطه‌هایی نظیر دبستان‌ها نیازمند کمترین مزاحمت ممکن است و گزارش‌دهی با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند بدون هیچ گونه جلب توجهی صورت پذیرد.

آموزش کارکنان برای استفاده از پهباد‌ها

استفاده از پهباد‌ها در همه جهان باید بر اساس قوانین اداره هواپیمایی آن کشور تنظیم شوند. بر این اساس کارکنان پروژه‌های عمرانی می‏بایست برای استفاده از پهبادها، آموز‌ش‌های لازم را توسط اداره مربوطه دریافت کنند. پهبادها در واقع همان هواپیمای بدون سرنشین است که متصدی آن به‌عنوان خلبان باید در همه اوقات کنترل کامل آن را دردست داشته باشد.

امروزه دوره‌های ویژه‌ای برای شرکت‌های عمرانی طراحی شده است که در آن تیم پروژه می‌تواند چگونگی هدایت پهباد را در آسمان بیاموزد. علاوه بر مجوز قانونی، ضروری است تا شرکت‌کنندگان وقتی از پهباد‌ها برای اهداف ساخت‌وساز استفاده می‌کنند، قوانین حریم خصوصی و نواحی پرواز ممنوع را نیز در نظر بگیرند.

اقدامات مهمی وجود دارد که باید قبل از اینکه یک پهباد بطور قانونی و امن در فعالیت‌های کارگاهی سهیم شود، انجام شود. پهباد‌ها دورنمای ارزشمندی از کارگاه را در اختیار تیم مشغول به کار در پروژه ساخت و یا حتی تخریب قرار می‌دهند. بدون استفاده از این ابزار دستیابی به آن اطلاعات بسیار خطرناک خواهد بود. این دورنمای افزوده شده به سرعت درحال تبدیل به یک جزء ضروری و جدانشدنی در حفظ استانداردهای بالای ایمنی و سلامت در تمامی انواع پروژه‌های ساخت‌و‌ساز و تخریب است.

مثالی از یک مطالعه موردی

شرکت اجرایی پیشرو هاگز و سالویج (Hughes & Salvidge) یکی از شرکت‌های توسعه نحوه نظارت ایمنی و سلامت در کارگاه با استفاده از پهبادها است. فناوری پهبادها این شرکت را قادر ساخته تا کارگاه خود را به شیوه‌ای که قبلاً هرگز میسر نبوده بررسی و نظارت نماید. فیلم‌هایی جامع از ارتفاع بلند و با جزئیات باورنکردنی و کاملاً نزدیک توسط این شرکت تولید شده است. چیزی که حتی قبلاً از طریق بالگردهای دارای سرنشین و هواپیماهای سبک میسر نبود. به این ترتیب روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در کارگاه متحول شده و در هزینه، زمان و نیروی کار صرفه‌جویی شده است. همچنین در مقایسه با جمع‌آوری اطلاعات به صورت فردی، اعضای تیم را از تحلیل تصاویر و ویدیوها می‌رهاند.

این پهباد‌ها، ارزش خود را به واسطه کسب داده‌های ارزشمند در پروژه‌های منتج به تخریب در منطقه نیوهمشایر انگلستان نشان داده است.

تیم‌های دست اندرکار این پروژه قادر شدند ریسک محیط‌های کاری خود را با سطح جزئیاتی کامل‌تر از همیشه ارزیابی نمایند. این کار تنها با استفاده از اطلاعاتی که پهبادها ثبت نموده فراهم شد. به این صورت که اطلاعات حاصل شده برای تصمیم‌گیری و اشکال‌یابی مورد استفاده قرار گرفت و بالاترین معیار ایمنی و سلامت در این پروژه ثبت شد.

منبع : http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *