مزایای BIM برای معماران

مزایای BIM برای معماران


 آخرین گرایش‌ها در فن‌آوری همه جنبه‌های زندگی ما را شکل می‌دهند ، از جمله روشی که ما زندگی می‌کنیم، کار می‌کنیم و ارتباط برقرار می‌کنیم. در صنعت ساخت‌وساز، آخرین تحولات بر چگونگی طراحی و ساخت یک ساختمان تاثیر می‌گذارد، بلکه روشی است که مهندسین، معماران و مشتریان با یکدیگر همکاری می‌کنند.

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان  BIM یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های اخیر در صنعت، مهندسی و ساخت‌وساز ( AEC ) است. فن‌آوری BIM از یک مدل دیجیتالی استفاده می‌کند که اطلاعات و پارامترهای مربوط به شکل ساختمان ، ساختار و سیستم‌ها را در بر می‌گیرد. زمانی که تکمیل شد، مدل اطلاعات ساختمان شامل هندسه دقیق و داده‌های مرتبط مورد نیاز برای پشتیبانی از طراحی، تدارکات، ساخت و فعالیت‌های ساخت‌وساز لازم برای درک ساختمان است. پس از اتمام ، مدل دیجیتالی می‌تواند برای اهداف مدیریت و نگهداری ساختمان مورد استفاده قرار گیرد .

BIM یک ابزار ارزشمند است که بخش ساخت‌وساز را در تمام مراحل تغییر داده ، معماران ، مهندسین ، پیمانکاران و مالکان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد . از جمله مزایای بالای BIM هزینه‌های پروژه و زمان تحویل ، افزایش بهره‌وری و کیفیت ، کنترل هزینه ساخت‌وساز و پیش‌بینی ، و پتانسیل برای مدیریت چرخه عمر ساختمان هستند . این عوامل بر فرآیند طراحی و ساخت‌وساز و نیز نحوه مدیریت و تحویل پروژه تاثیر می‌گذارند .

نقش معماران در CAD

برای شروع , مهم است که چگونه معماران پیش از BIM کار می کردند.  معماران از ۲ بعدی CAD , ( طراحی با کمک کامپیوتر ) برای طراحی ساختمان و ارتباط با مشتری و مهندسان استفاده کردند . معمار باید چندین بار طرح‌ها را بازبینی کند , در جلسات متعددی با مشتری شرکت کند , و همچنین مهندس سازه و مکانیکی , به منظور رسیدن به آخرین طراحی ساختمان .

ایجاد مدل سه‌بعدی برای معمار یا طراح گرافیک ۳ بعدی ، با هدف تولید یک نمایش سه‌بعدی از ساختمان بود . طرح معماری ۲ بعدی که توسط معمار تولید شد باید کنترل ، عملکرد و شکل ساختمان را حفظ کرده و علاوه بر آن کیفیت و تمامیت کلی را تضمین کند . سپس ، طرح‌های ساختمانی ۲ بعدی CAD بر روی نقشه‌های معماری لایه‌بندی شده و بررسی شدند . هر اشتباهی که از فرآیند لایه‌بندی وجود داشت باید در طرح‌های معماری ، ساختاری و مکانیکی به طور جداگانه اصلاح شود و به معمار برگردانده شود تا دوباره بازبینی و چک شود.

نقش معمار با Bim

با تکنولوژی Bim, این فرآیند در حال تکامل است . ماهیت مشارکتی مدل دیجیتال سه‌بعدی نمایش بصری نه تنها شکل ساختمان و مصالح ساختمانی بلکه سیستم‌های سازه‌ای و مکانیکی را نیز ارائه می‌کند . معمار مسئول مدل دیجیتال bim معماری است, در حالی که مهندس بر روی مدل دیجیتالی ساختاری و مهندس مکانیک مدل mep کار می‌کند . این مدل‌ها توسط مدیر یا معمار در ارتباط هستند , به این معنی که خطاها در مراحل اولیه پروژه قابل‌شناسایی هستند . مزیت اصلی مدل دیجیتال درک هر بخش توسط بخش‌های دیگر است . با کار بر روی یک مدل مشارکتی bim تمام شرکت کنندگان ارتباط مداوم با مدل نهایی و تغییراتی که در طول فاز طراحی اتفاق می‌افتند را حفظ می‌کنند . در نتیجه , طول فاز طراحی پروژه کاهش‌یافته و کیفیت آن افزایش می‌یابد .

در طول فاز ساخت , مدل‌سازی دیجیتال bim برنامه‌های ساخت‌وساز را ارائه می‌کند که شامل مطالب منبع مهم هستند تا زمان و هزینه کاره‌ای ساخت‌وساز و مصالح را سازماندهی کنند . مدل رقومی نشان‌دهنده مرحله دقیق ساخت‌وساز در هر زمانی است و اطلاعاتی در مورد اینکه چه زمانی باید نصب شود , به چه ترتیب و چقدر هزینه دارد . جزئیات و مشخصات پروژه به راحتی در مدل دیجیتالی توزیع و توضیح داده می‌شود . هر کار , مواد یا سیستم مستند شده و می‌تواند در هر مرحله‌ای توسط معمار یا پیمان‌کار کنترل شود . این امکانات جدید , آزادی قابل‌توجهی را به معمار از نظر نظارت و این نوع کنترل کاهش و کیفیت ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد .

مزایای BIM برای معماران

یک مطالعه را در مورد مزایای bim در شرکت‌هایی از کشورهای مختلف جهان , یعنی استرالیا , برزیل , کانادا , فرانسه , آلمان , ژاپن , کره , نیوزیلند , انگلستان و ایالات‌متحده انجام داده‌ شده است که این مطالعه  بیش‌ترین سود بیم برده است (۳۱%) کاهش خطاها و حذفیات در فاز طراحی است . یک مزیت کلیدی bim اشتراک اطلاعات با همه درگیر در فرآیند است . بنابراین تعجب‌آور نیست که خطاها با کیفیت و ارتباطات بهبودیافته کاهش می‌یابند . معمار حالا می‌تواند اطلاعات را به اشتراک بگذارد و با سایر طرفین ارتباط برقرار کند .

مزیت دوم , بهبود هم‌کاری با مالکان و تیم‌های طراحی در طول مرحله ساخت‌وساز است . معمار از مستندات به‌دست‌آمده از مدل رقومی به عنوان ابزار کنترل و ارتباطی با پیمان‌کار و مشتری استفاده می‌کند . مزیت سوم مربوط به تصویر سازمانی شرکت است . مزایای باقی مانده عبارتند از: کنترل هزینه و مدت‌زمان پروژه . این مزایا نقش معمار و فرآیند پروژه معماری از نظر کیفیت و مدت طراحی را بهبود می‌بخشد .

به طور خلاصه ، مهم‌ترین مزایای BIM برای معماران این است :
هم‌کاری موثر با مهندسین سازه‌ای و مکانیکی .
ارتباط با مشتری از طریق۳D visuals.
کنترل طراحی و کاهش خطاهای طراحی .
سندسازی بهتر و کنترل هزینه .
کاهش خطا و حذفیات در مرحله ساخت .
کاهش طول پروژه و طول مدت ساخت‌وساز .
تحویل پروژه به موقع و بر روی بودجه .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *