مدلسازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان


فناوری بیم (BIM) مزیت‌های بسیاری را برای شرکت‌های عمرانی به ارمغان می‌آورد. افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در زمان و هزینه پروژه، یکپارچگی بیشتر بین عوامل ذی‌ربط و ذی‌نفع در پروژه و مدیریت بهتر اطلاعات از جمله مواردی است که این فناوری را مخصوصاً برای شرکت‌های عمرانی، معماری و مهندسی ساخت جذاب کرده است. در این نوشتار 11 مزیت برتر فناوری بیم را برای صنعت ساخت‌وساز معرفی می‌کنیم.

بسیاری از شرکت‌های ساخت‌وسازی در حال تغییر مسیر از نقشه‌های دوبعدی به سوی مدل‌های سه‌بعدی هستند. رویکردهای مبتنی بر فناوری بیم به دلیل افزایش گردش کاری کارآمد کرده و پویایی زیادی در میان شرکت‌های معماری، مهندسی و عمرانی ایجاد کرده است.

مدیری پروژه به شیوه فناوری بیم و طراحی و ساخت مجازی (VDC) موجب ارتقای کارآیی در شرکت‌های ساخت‌وسازی شده است. بهبود کیفیت ساخت در پروژه‌های بیم در نتیجه مزیت‌هایی و راه‌حل‌هایی است که این فناوری برای کاربران ایجاد می‌کند. مزیت‌هایی که موجب بهبود کیفیت ساخت، ارتقای کارآیی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و یکپارچگی بیشتر پروژه می‌شود. در اینجا به ۱۱ مورد از  مزیت‌های برتر فناوری بیم اشاره می‌‌کنیم:

۱. ثبت واقعیت

منابع اطلاعاتی در پروژه‌های بیم در کارگاه‌های ساختمانی که به آسانی قابل دسترسی است. با استفاده از ابزارهای نقشه‌برداری و عکس‌های هوایی از زمین دسترسی به اطلاعات سهولت بیشتری یافته است. پروژه‌های عمرانی امروز با تصاویر هوایی و فرازنماهای دیجیتالی (نشان دادن بلندی ساختمان و غیره روی نقشه) همراه اسکن‌های لیزری از زیرساخت‌های موجود آغاز می‌شود. به این ترتیب وضعیت زمین پروژه به درستی و دقت ثبت می‌شود که این کار برای تهیه مقدمات پروژه را کارآیی دارد.

با استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان تمامی اطلاعات توسط کاربران به مدل جامع وارد شده، تنظیم شده و به اشتراک گذاشته می‌شود. چنین کاری در نقشه‌های کاغذی امکان‌پذیر نیست.

۲. با مدل مشترک نیازی به دوباره کاری‌ها نیست

مدل یکپارچۀ مشترک، لزوم دوباره کاری و تکثیر طرح‌های مربوط به نیازهای متفاوت دیسیپلین‌های مختلف ساختمانی را به حداقل می‌رسد. این مدل محتوی اطلاعاتی بیشتری نسبت به یک مجموعه طراحی دارد و هر تخصصی (دیسیپلینی) را قادر می‌سازد تا اطلاعات خود را تفسیر و به پروژه  متصل کند.

ابزارهای طراحی مبتنی بر فناوری بیم این مزیت را دارند که نسبت به ابزارهای طراحی دوبعدی سریع‌تر هستند. در این سامانه هر المان و شیء به یک پایگاه داده متصل است. این پایگاه داده‌ها موجب می‌شود که مدل تکمیل شده و تعداد، اندازه، متره احجام و مقادیر به صورت خودکار به روزرسانی شوند. شمارش اجزای ساختمانی به این شکل خود به تنهایی کاری قابل توجه بوده و باعث صرفه‌جویی مالی می‌شود.

۳. برقراری نظارت

گردش کاری مبتنی بر مدل دیجیتالی شامل موارد یاری‌رسانی نظیر ذخیره خودکار و ارتباط با پیشینه پروژه است. بنابراین کاربران می‌توانند مطمئن شوند که زمان کار صرف شده برروی مدل، ارزش برابر کار را داشته است. ارتباط با تاریخچه شرح تکامل تدریجی مدل می‌تواند از موضوعاتی که بر روز بهره‌وری تأثیر منفی می‌گذارند همانند ناپدیدشدند فایل‌ها و ایجاد خدشه در آن‌ها جلوگیری کند.

۴. بهبود همکاری

 اشتراک‌گذاری و همکاری در مدل‌ها نسبت به نقشه‌های دوبعدی آسان‌تر است. بسیاری از کارها تنها از طریق گردش کاری دیجیتالی میسر می‌شود. هم اکنون بسیاری از قابلیت‌های مدیریت پروژه نرم‌افزارهای مبتنی بر فناوری بیم در فضای ابری (Cloud) انجام می‌شود. ابزارهای مختلفی برای تخصص‌های (دیسپلین‌ها) مختلف وجود دارد تا کابران بتوانند مدل‌های پیچیده پروژه را به اشتراک گذاشته و با همکاران خود هماهنگ شود تا مدل به صورت یکپارچه ارائه گردد.

بررسی‌های دوباره و علامت‌گذاری‌ها تضمین‌ می‌گند که همه افراد باید اطلاعات ورودی خود را در مسیر طراحی تغییر و تکمیل کنند. همچنین طراحی‌ها هنگامی که به اتمام رسیدند باید مرحله اجرایی و عملیاتی آمادگی داشته باشند.

۵. شبیه‌سازی و تجسم‌سازی

از جمله دیگر مزایای فناوری بیم (BIM) افزایش ابزارهای شبیه‌سازی در آن است. در این سامامه طراحان می‌توانند مثلاً تابش نور خورشید را در فصول مختلف با استفاده از ابزار نرم‌افزاری تجسم کنند و عملکرد انرژی ساختمان را به‌صورت کیفی محاسبه کنند.

در این نرم‌افزارها افزونه‌ها (پلاگین‌های) متعددی برای بکارگیری روش‌‌های مختلف و قوانین فیزیک طراحی شده است و مهندسان و اعضای تیم پروژه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این نرم‌افزارها می‌توانند با یک کلیک آنالیز و مدل‌سازی بسیار بیشتری را به‌صورت خدماتی برای دستیابی به اوج کارایی، ذخیره اطلاعات و قوانین ارائه دهند.

۶. رفع تداخلات

با استفاده از مجموعه ابزارهای فناوری بیم (BIM) شناسایی تداخلات به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد. با مدلسازی تمامی این المان‌ها تداخلات در مراحل اولیه شناسایی می‌شوند و از هزینه‌های زیاد در سایت کارگاهی جلوگیری می‌‌شود. با استفاده از این مدل‌ها می‌توان از نصب با کیفیت اجزای ساختمان و همچنین  کیفیت ساخت برون سایتی اطمینان پیدا کرد.

۷. توالی اقدامات

به جز مدل جامل، مدل‌های فرعی دقیقی برای هر مرحله از ساخت به دست می‌آید. مرحله بعدی هماهنگی گام‌های اجرایی، مصالح و کارکنان است تا به بالاترین بهره‌وری در ساخت دست پیدا کنیم. به همراه انیمیشنی که تولید می‌‌شود، این مدل‌ها هماهنگی برای گام‌های اجرایی و فرآیندها را تسهیل کرده و مسیری روشن و قابل پیش‌بینی بسوی نتایجی قابل انتظار را ارائه می‌کند.

۸. پرداختن به جزئیات

با تکمیل مدل، انتقال حجم بالایی از اطلاعات نیز به پایان می‌رسد. البته همچنان به نقشه سنتی، نما و برش و همچنین گزارش‌های مختلف نیاز داریم این اطلاعات باید در تیم پروژه به اشتراک گذاشته شود. ویژگی‌های خودکارسازی و سفارشی‌سازی سامانه فناوری بیم موجب می‌شود که در زمان ارزشمند طراحی صرفه‌جویی زیادی صورت بگیرد.

۹. ارائۀ یکپارچه

هنگامی که همه طراحی‌ها بر اساس ثبت تغییرات واقعیت موجود انجام گرفت ما به ابزاری ارتباطی قدرتمندی دست یافته‌ایم تا وسعت پروژه، مراحل پروژه و نتایج آن را نشان دهیم. حقیقت این است که طراحی‌ها کاملاً سه‌بعدی هستند و این به معنای مراحل کمتر برای ارائه تصاویر (Render) نماهای تأثیرگذار و شبیه‌سازی‌ها و انیمیشن‌های کامپیوتری است. به عبارتی ما اکنون از نظر تجاری برای فروش فضاها امکانات بیشتری داریم و برای نظارت نیز می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

۱۰. مدل همیشه همراه شماست

داشتن مدلی که به پایگاه داده متصل است، برای فناوری بیم ارزشی افزوده در ساخت‌و‌ساز بشمار می‌آید. به عبارتی میزان بسیار زیادی از اطلاعات را با یک کلیک به شما پیشکش می‌شود. تلفیق این قابلیت به سیستم فای ابری (Cloud) به این معناست که شما به مدل و جزئیات پروژه از هر کجا و با هر وسیله‌ای دسترسی دارید.

۱۱. کاهش پراکندگی

در دوره‌های قبل از فناوری بیم، نمایش کاملاً یکپارچه پروژه امری دشوار به نظر می‌رسید. و تیم های طراحی گاه سال‌ها طول می‌کشید تا با در دست داشتن هزاران مستند نامرتبط بتوانند پروژه را بصورت یکپارچه و کلی ببینند. فناوری بیم با قراردادن کل مستندات یک پروژه در یک نمایش واحد، تیم‌ها را قادر می‌سازد تا به‌صورت کارآمدتری همکاری و تعامل نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *