مدیریت پروژه

مدیریت پروژه


فناوری “ایستگاه‌های کاری مرتبط یا (Connected Jobsite)” در سال‌های اخیر توسعه یافته است. در فناوری فوق، بهره‌وری و ظرفیت فناوری‌های مختلف با اتصال به یکدیگر افزایش یافته و “کنترل مرکزی همزمان” امکان‌پذیر می‏شود. به‌تدریج نقش این ایستگاه‌ها در جمع‌آوری، محاسبه، ارسال فوری اطلاعات و نظارت یکپارچه المان‌های مختلف فرآیند ساخت، محرز می‌شود. همین موضوع اهمیت نرم‌افزارهای خودکار ایستگاه‌های کاری را که داده‌های همزمان را رصد و مدیریت می‌کنند، بیش از پیش نموده است.

نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، تحول زیادی در مدیریت ساخت ایجاد کرده‌اند. این نرم‌افزارها برروی برخی کاربردهای مهم اطلاعات در چرخه حیات ساختمان تمرکز دارند که از جمله آن‌ها باید به مدیریت مستندات، برنامه زمان‌بندی، مدیریت مالی و نیز مدیریت ایمنی اشاره کرد. اکنون برخی افراد سعی دارند این نرم‌افزارها را به مدیریت کارگاه با عملکردهایی نظیر پیگیری زمان و مدیریت پیمانکاران فرعی تعمیم دهند. آنچه در ادبیات مدیریت پروژه از آن با عنوان استفاده از داده‌های همزمان (real-time data) یاد می‌شود، به این معنی اشاره دارد.

داده‌های همزمان چیست؟

بهبود مدیریت پروژه با داده‌های همزمان

بهبود مدیریت پروژه با داده‌های همزمان

معمولاً کلیه عملیاتی که نرم‏ افزارهای مدیریت پروژه برآن‌ها نظارت دارند، بر محور مستندات و گردش‌های کاری بین اعضای تیم تمرکز دارند. اما نکته اساسی، اهمیت ظرفیت ایستگاه‌های کاری خودکار در کار ساخت‌وساز است. دلیل آن نیز اطلاعات فوری و همزمانی است که ایستگاه‌های کاری مخابره می‌کنند.
اطلاعات همزمان (Real-time data) داده‌هایی است برآمده از پیشرفت و فعالیت واقعی در پروژه و شامل داده‌های هزینه‌ای، برنامه زمان‌بندی و داده‏‌های مربوط به کیفیت می‌شود. مدیریت اطلاعات ایستگاه کاری، داده‌های رسیده از ایستگاه کاری واقعی را در طول فاز اجرایی پروژه دریافت می‌کند. اطلاعات اجرایی این ایستگاه کاری در ماهیت خود با اطلاعاتی که توسط سیستم “مدیریت پروژه” مدیریت می‌شود، تفاوت‏‌هایی دارند. جریان‌های کاری و اعتباری که توسط داده‌های فوری و همزمان ایستگاه کاری تهیه می‌شوند، در خدمت عملیات و کارایی‌ مناسب اجرای پروژه آمده و می‌توانند بطور چشمگیری برروی پیامد و نتایج پروژه از نظر هزینه، برنامه زمان‌بندی، ایمنی و کیفیت تأثیر گذار باشند.

داده‌های همزمان مدیریت شده

انواع داده‌های همزمان جمع‌آوری شده در طی فاز اجرایی پروژه از ایستگاه‌‏های کاری می‏تواند شامل موارد زیر شود:
• مصالح و دارایی‌ها: درک اینکه این‌ها چه موقع به سایت کارگاهی وارد شوند و همچنین چه موقع بکار برده ‌شوند، حائز اهمیت است؛
• مستندسازی تصاویر: اگر چنانچه مشکلی رخ دهد، بستر اطلاعات بایگانی شده برای بررسی موجود است؛
• نظارت بصری: نظارت به شکل نظارت بصری فوری، همزمان و از راه دور می‌‏تواند باشند؛
• جریانات کاری پرسنل: در این زمینه درک بهره‌وری و بازده ‏کاری و تأیید هزینه‌های مرتبط مورد توجه قرار می‏‌گیرند؛
• رعایت ایمنی: بررسی حوادث و اطمینان از سازگاری با خط مشی سایت کارگاهی از موارد مهم و قابل توجه هستند.؛
• حفاظت: نظارت به منظور پشتیبانی از دارایی و امنیت کارکنان لازم است؛
این داده‌ها به‌صورت فوری و همزمان در ایستگاه‌های کاری از طریق گیرنده‌های گوناگون جمع‌آوری ‌می‌شوند. دوربین‌ها، پهبادها، خودروهای بدون سرنشین را می‌توان برای ثبت مستندسازی تصاویر بکار گمارد. مصالح، دارایی‌ها و پرسنل را می‌توان با استفاده از تگ‌ها/علامت‌های الکترونیک پیگیری کرد. نظارت بصری فوری و همزمان برای شیوه‌های مختلف در تشخیص و عیب‌یابی از راه دور و نیز نظارت بر پروژه توسط دوربین‌های ثابت یا تجهیزات متحرک همچون تلفن‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی تبلت، میسر می‌شود. نظارت بر ایمنی نیز با استفاده از مجموعه دوربین‌ها و حسگرها قابل انجام می‌‏باشند.

بینش، اقدامات، سازمان‌دهی

بهره‌‏برداری از “داده‌های همزمان” چندین عملکرد مهم برای تیم پروژه به همراه دارد:
• تصمیم‌های مهمی که بر اساس بهره‏بردن از داده‌های دریافت شده از سایت کارگاهی اتخاذ می‏‌شوند و به تقویت ایمنی کار منجر می‏‌گردد؛
• ارائه اطلاعات وضعیت مصالح برای مدیریت برنامه زمان‌بندی؛
• ارائه اطلاعات بهره‌برداری دارایی برای کمک به مدیریت هزینه‌ها؛
• به اشتراک‌گذاری اطلاعات لازم در بین تیم مهندسی بر اساس قواعد گردش کاری؛
• سازماندهی خودکار اطلاعات جمع‌آوری شده از ایستگاه کاری؛
• شناسایی امور مربوط به ایمنی و امنیت، ارائه مستندات و آگاه‌سازی اعضا تیم؛
• ارائه نظریه‌های فنی و عیب‌یابی از راه دور؛
داده‌های فوری و همزمان برای کمک به بینش بهتر اعضای پروژه از وضعیت جاری پروژه به کار گرفته می‌‏شود. با استفاده از قابلیت جستجو، پالایش، تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود و یا اطلاعات ثبت شده خودکار امکان کنترل بهتر پروژه فراهم می‏‌آید. این کار انجام اقدامات سریع را به‌واسطه شناسایی خودکار وقایع و وضعیت محل کار به‌صورت فوری و هم زمان تقویت کرده و آن رخداد وضعیت را به پلان پروژه مرتبط ساخته و اطلاعات مربوطه را به کلیه اعضای تیم پروژه انتقال می‏‌دهد.
تجزیه و تحلیل اطلاعات نرم‌افزار‏های خودکار را می‌توان برروی تمام منابع داده‌های همزمان، برای شناسایی اتفاقات و طبقه‌بندی اطلاعات در حال ورود اجرا کرد. برای مثال، مسائل مربوط به ایمنی و امنیت را می‌توان به‌صورت خودکار شناسایی کرده و از نیروی انسانی لازم برای کسب اطمینان از مطابقت با پروتکل‌های ایمنی و امور مستندات کاست.
داده‌های ایستگاه ‏کاری و مراحل مهم پروژه و حتی پلان‌های مهم، برای کارآمدتر ساختن رویه مستندسازی و یا تهیه نقشه چون-ساخت بر اساس فازهای اجرایی کار، به‌صورت خودکار بایگانی می‌شوند. برای مثال در این مورد اخیر می‏توان به شرکت‌هایی اشاره نمود که اقدام به سازماندهی خودکار داده‌های بصری سه‌بعدی با استفاده از مدل فناوری بیم (BIM) می‏کنند.
از نظارت بصری فوری و هم زمان می‌توان برای ارائه نظریه‏‌های فنی و عیب‌یابی استفاده کرد تا امکان انجام پروژه به شکل قابل پیگیری و با صرف هزینه‌های کمتر ادامه یابد. شاید بتوان اینگونه بیان داشت که وقتی مشکلاتی در پروژه به‌وجود می‌آید، بهترین اظهار‏نظر فنی می‌تواند از راه دور ارائه شود. بهره‌گیری از ارتباطات راه دور برای عیب‌یابی و انجام اصلاحات پلان به‌صورت فوری و همزمان به حفظ برنامه زمان‌بندی و کیفیت پروژه یاری می‌رساند.
به‌علاوه مدیریت موفق “داده‌های هم‏زمان” می‌بایست برای مدیریت “داده‌های ورودی” و پشتیبانی از “عملیات تیم پروژه”، برخی الزامات دیگر را نیز برآورده سازد. به این ترتیب می‌توان راهکارهایی عملی برای مدیریت ایستگاه‌های کاری خودکار در نظر گرفت. برخی از این الزامات شامل موارد زیر است:

• باید مبتنی بر سیستم فضای ابری باشد: این امر یک روش ساده با کمترین هزینه به‌همراه ایمنی و نیز امکان دستیابی به اطلاعات با قابلیت انعطاف‌‏پذیری زیاد را میسر می‌سازد؛
• باید یکپارچه باشد: یعنی به‌صورت یکپارچه با خروجی دیگر نرم‌افزاری ساختمانی نظیر نرم‏‌افزارهای مدیریت پروژه و فناوری بیم (BIM) تجمیع شود؛
• باید قابلیت استفاده در حرکت را داشته باشد: یعنی برای تیم پروژه که در حرکتند، کاملاً قابل دسترس باشد؛
• قابل ارتقاء و انعطاف‌پذیر باشد: برای پشتیبانی از انواع پروژه‌ها در اندازه‌های مختلف این قابلیت بسیار مهم است؛
• باید دارای منابع گوناگون داده‌ها باشد: این منابع انواع مختلف حسگرها و منابع ایستگاه‌های کاری را پشتیبانی می‏‌کند؛

منبع : http://www.bimananews.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *